Els experts proposen reduir el trànsit de cotxes durant els episodis d’alta contaminació. Foto: Línia

Cal actuar contra la contaminació, i ràpid. Aquest és el missatge dels experts –científics i tècnics– que el 17 de març van presentar les seves conclusions a la Taula contra la Contaminació de l’Aire que l’Ajuntament va posar en marxa el mes de novembre i de la qual n’ha de sortir un protocol per lluitar contra els episodis d’alta contaminació atmosfèrica.

Aquests experts han volgut deixar clar que, seguint l’exemple d’altres ciutats europees, Barcelona necessita un protocol d’actuació davant els episodis de contaminació de l’aire. Entre les mesures més destacades hi ha la d’alternar la circulació dels cotxes segons si la matrícula és parell o senar quan se superin els 200 micrograms de diòxid de nitrogen (NO2). Una barrera, la dels 200 micrograms de NO2, que només se supera entre dos i quatre dies l’any i que suposa traspassar els límits establerts per la Unió Europea.

Les mesures proposades van en funció de quin llindar de diòxid de nitrogen o de partícules en suspensió (PM 10) –l’altre element contaminant que causa més problemes a la ciutat– se superin. Entre la resta de propostes hi ha la de reservar carrils al trànsit per a vehicles de transport públic i alta ocupació, reconvertir alguns carrils de circulació de vehicles per a les bicicletes, la regulació d’aparcament per als no residents o la prohibició de la càrrega i descàrrega entre les set i les onze del matí. Aquestes propostes, però, seran l’última opció, ja que primer es farà un seguiment intern per determinar l’evolució del nivell de contaminació i, tot seguit, si la situació no millora, entraria en vigor una fase de preavís.

“INSUFICIENT”
Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire celebren l’impuls d’aquest protocol però el consideren “insuficient”. Una de les seves portaveus, Maria Garcia, explica a aquesta publicació que la lluita contra la contaminació hauria de passar per “la creació de zones de baixes emissions”. Es tracta d’unes àrees en què es regulen els vehicles més contaminants. Garcia recorda que n’hi ha a “més de 200 ciutats europees, on es fa un etiquetatge dels vehicles més contaminants i on es restringeix la seva presència”.

La portaveu de la plataforma recorda que el més important de la lluita contra la contaminació és tenir clar que “tot passa per establir un pla definit, com ha fet Berlín durant dos anys, i no apostar per mesures improvisades”. Garcia reconeix que el protocol és un pas endavant important però insisteix en la importància de la “planificació”. Per últim, recorda que, a banda del trànsit, “el port és un punt molt important de contaminació” i que, en aquest sentit, els preocupa molt “la situació a Sants-Montjuïc i Ciutat Vella”.

LA SALUT, EN JOC
El principal problema de la contaminació, com és evident, són els efectes que pot tenir sobre la salut dels ciutadans. D’exemples del perill que suposa n’hi ha molts. Per exemple, respirar aire contaminat, segons l’estudi ‘La qualitat de l’aire en l’estat espanyol el 2012’, provoca deu vegades més morts que els accidents de cotxe. Un altre exemple: els barcelonins respiren un aire que conté 16 micrograms de PM 2,5 (partícules en suspensió de 2,5 micròmetres) i 25 micrograms de PM 10 (les mateixes partícules quatre vegades més grans), quan l’Organització Mundial de la Salut estableix que a partir dels 10 micrograms per metre cúbic de PM 2,5 ja es generen efectes perjudicials per a la salut.

Un dels casos més preocupants relacionats amb la salut és el que té a veure amb els més petits. Un estudi recent del Centre d’Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL) fet en 3.000 nens d’entre 7 i 11 anys de 40 escoles relaciona el fum dels cotxes amb un retard en el desenvolupament cognitiu dels nens d’aquesta edat i dels més petits. Mar Álvarez, investigadora del CREAL que ha participat en l’estudi, afirma que “els resultats mostren afectacions en la capacitat de memòria i d’atenció i, si es compara un nen d’una escola en una zona amb alta contaminació o baixa, el creixement cognitiu passa de l’11% al 7%”.

Tot i que els responsables de l’estudi conviden a no caure en l’alarmisme, sí que alerten que cal lluitar més contra la contaminació.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram