Aconseguir que l’educació dels infants i joves no acabi a les escoles i fer que es desenvolupi en tots els àmbits de la seva vida. Aquest és l’ambiciós objectiu del projecte Educació 360, impulsat per la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Les tres parts han constituït una aliança que pregona el treball conjunt entre centres educatius, administracions públiques, entitats i famílies en matèria educativa.

EDUCACIÓ NO FORMAL
L’educació no formal és la rebuda pels infants fora de l’horari lectiu, és a dir, durant una tercera part del seu temps. El primer repte és garantir que tothom hi tingui accés. “No està garantida i això fa que les desigualtats s’amplifiquin per raons socioeconòmiques, de gènere o pel lloc de residència”, argumenta el director de l’aliança d’Educació 360, Carles Barba.

Al mateix temps que es treballa per la igualtat d’oportunitats, els impulsors del projecte volen fer possible el següent objectiu: que els actors que ofereixen educació formal i no formal a cada comunitat no treballin d’esquenes els uns als altres sinó en xarxa. “En molts llocs s’estan fent coses molt interessants però no prou coordinades”, considera Barba. “És l’única manera de garantir una connexió entre els aprenentatges que rep l’infant, un augment de les possibilitats que pugui tenir arran de l’educació i una igualtat d’oportunitats per accedir-hi”, afegeix.

En definitiva, el que proposa Educació 360 és un canvi de marc mental i deixar d’atorgar tota la responsabilitat social de l’educació als mestres. Per això defensen que, més enllà de l’escola, famílies, entitats i col·lectius socials i culturals tenen molt a dir-hi.

OBJECTIU 2021
Els impulsors d’aquest projecte educatiu innovador tenen posada la mirada al 2021. Esperen que d’aquí a tres anys el treball que ja ha començat pugui donar els primers fruits per avançar cap a un canvi de les polítiques públiques d’educació.

Un canvi que, segons Barba, no només s’hauria de gestionar des del departament d’Ensenyament de la Generalitat, sinó de forma transversal per part de diverses àrees, com per exemple Afers Socials, Joventut o Esports.

 

Un model educatiu que
guanya terreny a Barcelona

A Barcelona, el projecte Educació 360 no té una implantació directa, tal com passa en altres municipis. La ciutat, en l’àmbit educatiu, és una entitat pròpia i són el Consorci d’Educació o el mateix Ajuntament els encarregats d’aplicar els projectes transformadors. Això, però, no vol dir que la filosofia que hi ha al darrere d’Educació 360 no hagi penetrat a Barcelona, sinó més aviat tot el contrari.

De fet, Barba explica que la funció de l’aliança d’Educació 360, en el cas de Barcelona, “és la de fer, per dir-ho d’alguna manera, de lobby”. És a dir, promoure aliances, fer propostes i estar en contacte amb l’Ajuntament perquè el model pel qual aposten vagi guanyant terreny. Barba afegeix que ja hi ha escoles amb projectes que van en aquesta línia, com els que s’han implementat a l’escola Mercè Rodoreda (Nou Barris) d’integració amb l’entorn o el de l’escola la Maquinista (Sant Andreu) amb les comunitats d’aprenentatge.

Per últim, una altra aposta municipal que va en aquesta línia és la que l’Ajuntament vehicularà a través del Pla de Barris. Una de les seves apostes serà convertir diversos centres educatius en espais culturals de proximitat.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram