El cinema i el comerç no són mons tan distants com sembla a primera vista. Els dos són mons lluitadors, mons compromesos amb l’entorn i amb l’actualitat i, malauradament, dos móns que no estan passant pel seu millor moment. És per aquesta raó que des de la Fundació Barcelona Comerç s’ha decidit impulsar el concurs de curtmetratges BCN Shopping and Shooting, una iniciativa que va néixer fa quatre anys a l’Associació de Comerciants de Creu Coberta i que es va perfilant com un dels esdeveniments culturals de la ciutat. Parlem amb Joan Riedweg, director de cinema i alma mater del projecte.

Què és el BCN Shopping and Shooting?
És un concurs que pretén unir dos sectors en crisis, el cinema i el comerç, per tal que es donin un cop de mà mútuament.

En què consisteix?
Consisteix a fer un curtmetratge de cinc minuts en cinc dies. Tot gestionat a través del web www.bcnshoppingandshooting.cat. T’hi inscrius, selecciones quan vols començar –el període d’inscripció va començar el 18 de novembre i durarà fins al 22 desembre– i el dia en què has escollit començar, des del web es donarà al teu equip una paraula clau, una botiga –que ha de tenir protagonisme– i una localització obligatòria. A partir d’aquest moment s’inicia un compte enrere. Un cop acaba aquest compte enrere has d’haver entregat el curtmetratge. El dia 24 de desembre es publicaran tots els curtmetratges a la pàgina web i es podran votar. D’aquestes votacions en sortirà un dels premis, que és el premi del públic.

Quins altres premis hi ha?
A part d’aquest, hi haurà Premi a la millor pel·lícula, el guanyador del qual rebrà 2.000 euros i l’Hermes del Comerç; Premi al millor director, pel qual es donaran 1.000 euros i també l’Hermes del Comerç i després es premiaran altres categories com la Banda Sonora, la fotografia, a la botiga més col·laborativa, etcètera, els quals obtindran altres premis. Els guardons s’entregaran el dia 20 de gener en una gala que se celebrarà al Caixaforum de Montjuïc.

Com neix el concurs?
Neix en el si de l’Associació de Comerciants de Creu Coberta, per iniciativa d’en Lluís Llanas, una persona que sempre veu més enllà de la seva botiga i que vol que s’organitzi una activitat que vinculi cultura i comerç. Vam començar a pensar com podíem donar un cop de mà al comerç i se’ns va acudir això: fer un concurs de curtmetratges i que els participants haguessin d’enregistrar les seves gravacions dins d’una botiga de barri. D’aquesta manera, es feia publicitat de l’establiment d’una manera amena i creativa i s’acostava al jovent i als participants a conèixer el comerç de proximitat.

Han canviat les coses des d’aleshores?
Aquest any, aprofitant la cada vegada més gran repercussió que té el concurs, té un objectiu solidari: a la pàgina web hi ha un apartat de donacions https://solidaritat.bcnshoppingandshooting.cat, les recaptacions del qual aniran destinades a donar suport a diferents projectes de menjadors socials de la ciutat. A més, aquesta és una iniciativa que va néixer com un projecte de barri, i gràcies al suport de la Fundació Barcelona Comerç, s’hi han implicat més d’un centenar de botigues de tot Barcelona.

Qualsevol hi podria participar?
Sí sí, i tant! Quan era jove era molt complicat, però ara fins i tot amb un mòbil pots fer un curtmetratge. Pensa que fins i tot hi ha apps que t’ajuden a editar! El que és important és que com a participant compleixis les normes, surtin les localitzacions i paraules claus i després pots fer el que vulguis, qualsevol tipus de curt, un spoiler, un documental, una comèdia, un drama, un musical… Heu de tenir en compte que, tot i que el nivell ha anat pujant durant les últimes edicions, el jurat ho valora tot: la qualitat del curtmetratge no és tant el que veus com el missatge que transmets. Creiem que si el missatge és contundent, és igual si la qualitat d’imatge és bona o dolenta.

Què cal fer per apuntar-se?
Entrar al web a www.bcnshoppingandshooting.com i omplir el formulari. Si ets menor també pots participar però demanant les dades dels pares. L’any passat hi va haver molts joves que s’hi van apuntar i amb propostes interessants.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram