Mostra dels souvenirs elaborats pels alumnes d'Elisava

Els souvenirs estan fets des d’una mirada local, com el que reivindica les arrels tradicionals. Foto: Ardila

És possible vendre un souvenir funcional que s’allunyi del clixé i reflecteixi amb fidelitat l’essència d’un territori? A partir d’aquest repte sorgeix el projecte Souvenir?, una col·laboració entre Amics de la Rambla i Elisava que es va presentar el passat dimecres 28 de maig i es podrà veure fins a l’11 de juny al Museu Marítim.

La col·lecció compta amb una desena de peces que reinterpreten la idea d’objectes de record i conviden a reflexionar sobre la identitat de la ciutat i en particular de la Rambla. La proposta forma part de La Rambla Inventa, una iniciativa impulsada per Amics de la Rambla que pretén “transformar i equilibrar” l’oferta comercial del passeig mitjançant la crida a la participació veïnal, a través de concursos, exposicions, mostres i fires, entre altres.

És per això que, aprofitant el teixit cultural del barri, enguany l’entitat que reuneix amics, veïns i comerciants ha col·laborat amb 21 alumnes –locals i estrangers– del tercer curs del Grau en Disseny i Innovació de la facultat Elisava, ubicada al mateix carrer. “La Rambla sempre ha estat, i vol continuar sent, l’altaveu per mostrar les energies creatives del barri i Elisava és un potent impulsor d’aquesta creativitat jove”, va assenyalar Xavier Masip, gerent d’Amics de la Rambla.

Més enllà dels imants

Una ampolla d’aigua inspirada en la font de Canaletes, una cullera de vidre per esmicolar la capa de sucre de la crema catalana i un joc de safates apilades que imita un castell humà són alguns dels productes finals presentats pels alumnes. Entre ells també hi figura El nas de la Mercè, que recull diverses mostres d’olors pròpies de la ciutat o Fragments, una col·lecció de gerros inspirats en l’obra arquitectònica de Gaudí.

Alumnes de tercer de la facultat d'Elisava

Els alumnes de tercer de la facultat de disseny Elisava presenten la seva reinterpretació del souvenir. Foto: Ardila

En aquest cas, la tradició cultural catalana, el simbolisme de Barcelona i l’essència de la Rambla se sobreposen als imants en forma de toro i les postals amb fotografies de tapes.“Actualment, a Barcelona, el souvenir acaba venent un estereotip de la ciutat, que és el que s’emporten els turistes”, va destacar una alumna.

L’art de la manufactura

Al llarg del projecte, els joves dissenyadors han treballat conjuntament amb quatre artesans locals, que els han acompanyat durant el procés de creació del prototip funcional. Cada artesà ha enriquit l’experiència de l’alumnat amb el seu coneixement sobre un material específic: Llenas Natur pel suro, Pròsper Riba pel vidre, Olga Serral pel paper i Julen Ussia per l’argila.

D’aquesta manera, el model final s’allunya dels souvenirs clònics, ja que no han estat fruit d’un procés mecànic i estandarditzat, com és habitual avui en dia. En canvi, neixen com a resultat d’un treball artesanal meticulós.“Els souvenirs s’han convertit en un producte fet en massa i molt previsible. Abans solien ser elaborats artesanalment. En canvi, quan alguna cosa esdevé genèrica, la gent deixa de percebre la connexió de l’objecte amb el lloc”, va explicar un altre alumne d’Elisava que ha format part del projecte.

Alumnes de la facultat Elisava presenten el seu souvenir

Els alumnes d’Elisava preparen l’exposició al Museu Marítim. Foto: Línia la Rambla

En paral·lel a l’exposició, l’entitat ha aprofitat l’ocasió per presentar el quart cartell de la col·lecció Pòsters de la Rambla, aquesta vegada a càrrec de l’artista Bestiola (Jordi Ferrándiz).
Sota el nom Rambla de Barcelona, el disseny se suma als tres primers, elaborats pels dissenyadors Reskate, els quals també busquen enfortir l’estima del públic local amb un dels carrers més afectats pel turisme massiu. El cartell agrupa diversos elements representatius de la ciutat, com els fanals, els coloms i el taxi groc i negre. Tanmateix, també hi figura un tret fins ara emblemàtic de la Rambla, el característic paviment d’onades, el qual serà substituït pròximament en el marc de les obres de reurbanització.

Inspeccions a les botigues

Des de fa uns mesos, el Districte ha reforçat les inspeccions a les botigues de souvenirs. El 2024 es van fer 285 inspeccions a Ciutat Vella, es van obrir 134 expedients sancionadors i es van dictar 127 ordres de cessament. “Estem actuant amb contundència”, diu el regidor Albert Batlle.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram