Foto: Miquel Codolar / ACN

Des del dia 2 d’aquest mes està en funcionament la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat, un sistema mitjançant el qual es restringeix l’accés a la ciutat als vehicles més contaminants. La mesura ha estat aplaudida per molts sectors, tot i que entitats com la FAVB o la Plataforma per la Qualitat de l’Aire consideren que la ZBE encara ha de ser més restrictiva. De fet, les dues associacions asseguren que la contaminació a la ciutat podria augmentar si no es prenen “mesures complementàries de reducció dels vehicles de forma urgent”. En aquest sentit, tant la federació com la plataforma consideren que la ZBE ha d’evolucionar de forma ràpida cap a l’aplicació d’una taxa anti contaminació per tal de disminuir el nombre de vehicles circulants i de les seves emissions.

Les entitats consideren que si no s’implementa aquest impost, el que s’aconseguirà és reduir l’edat mitjana del parc de vehicles i no tant el nombre de cotxes en circulació. És a dir, accelerar la renovació per fases dels vehicles privats en lloc de fomentar l’ús del transport públic. Així, afegeixen que “qualsevol solució passa per la reducció dràstica de vehicles que circulen habitualment per la ciutat” i denuncien que les restriccions que plantejaran als vehicles dièsel amb etiqueta groga els nous Pla Metropolità de Mobilitat Urbana 2019-2024 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el Pla Director de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità responen a “una lògica comercial i no de salut pública”.

Per tal de combatre això, les dues entitats exigeixen que se superin les polítiques de renovació i s’apliqui una mesura efectiva de reducció, una taxa anti contaminació (peatge urbà) que afecti l’ús diari i habitual del vehicle privat. Això, expliquen, ha aconseguit resultats immediats (de fins al 30%) en altres punts del món, ja que incorpora el concepte ‘qui contamina, paga’.

De la mateixa manera, les dues associacions consideren que els vehicles compartits han d’estar exempts de pagar la taxa, igual que les persones amb mobilitat reduïda que, a més, haurien de ser afavorits amb carril propi, igual que el transport públic. De fet, van més enllà i diuen que tot el que s’aconsegueixi recaptar amb les multes s’ha de reinvertir en millores en la xarxa de transport públic.

La FAVB i Qualitat de l’Aire tanquen les seves demandes dient que, en un moment en el qual la ciutat s’està postulant com a líder mundial en la lluita contra la contaminació i l’emergència climàtica, cal anar un pas més enllà del que s’ha fet i demanen “coherència i valentia” a les administracions. En aquest sentit, les entitats també demanen que actuïn en “altres focus de contaminació”, com el port o l’aeroport.