El passat 30 de juliol, amb les setmanes més intenses turísticament parlant per a la ciutat a tocar, la FAVB va triar un dels punts més emblemàtics de Barcelona, l’entorn de la basílica de la Sagrada Família, per presentar la seva aposta pel decreixement del turisme i del que consideren ‘turistificació’ de la ciutat.

Durant el matí d’aquell dia, quan es va fer aquesta acció, que va anomenar-se No diguis a ningú que has estat a Barcelona, voluntaris de la federació van repartir tríptics als turistes que passejaven per l’entorn del temple. En aquestes octavetes informatives (impreses en castellà i anglès) es podien llegir frases, carregades d’ironia, com “No diguis a ningú que has estat de vacances a Barcelona. És un tresor, i com qualsevol d’aquests tresors, ha de seguir ocult” o “Sinó, ens robaran la ciutat i aquesta deixarà de ser atractiva per a vosaltres i un lloc on nosaltres puguem viure“. La federació va acompanyar aquesta acció al carrer amb un vídeo (que es pot veure al seu canal de YouTube) on també exposen els seus arguments en defensa del decreixement turístic.

En aquest sentit, la FAVB apunta que Barcelona s’ha convertit ja en la dotzena ciutat més visitada del món (la quarta en el conjunt d’Europa), però denuncia que s’ha passat del turisme a la ‘turistificació’. Aquest fenomen ha fet que canviï la percepció del turisme que es tenia anys enrere, fins al punt que en moltes de les enquestes municipals recents se l’identifica com a problema clau de la ciutat. La federació denuncia que el canvi de turisme a turistificació es produeix per la massificació i la no gestió de l’arribada de visitants a la ciutat i assenyala les polítiques dels anys 80 i 90 (en especial les promogudes pel Consorci de Turisme de la ciutat) que només van posar l’accent en l’increment i l’atracció de visitants a qualsevol preu, fos amb caràcter professional, amb la proliferació de fires i congressos o amb la promoció de les grans icones de la ciutat, com la Sagrada Família, el Park Güell, el Museu Picasso o el Camp Nou, entre altres.

Per això, la federació considera que cal deixar de promocionar “intensament” la destinació Barcelona, limitar les places d’allotjament (hotels, albergs o pisos turístics), reduir el nombre de creuers que atraquin al port o incrementar els impostos que es carreguen al turisme, entre altres mesures.

El missatge de la FAVB també va voler ser una resposta a la proposta que la plataforma empresarial Barcelona Global havia fet unes setmanes abans per impulsar encara més el turisme a la ciutat, si bé amb matisos com creant figures específiques per regular el lleure nocturn o abordar de forma més contundent la inseguretat en els barris que presenten una major presència de turistes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram