Max Zañartu, president del Districte d’Horta i regidor d’ERC, és una de les cares més joves dels republicans. Durant la conversa insisteix en els reptes de mobilitat que té el districte i critica que “el govern entén la participació d’una forma unidireccional”.

Els desnonaments tornen a créixer. L’Ajuntament podria fer més del que fa actualment al respecte?
Podria fer més però és cert que els serveis socials estan saturats i el nombre d’habitatges per a situacions d’emergència és pràcticament nul. Hi ha un problema endèmic i per solucionar-lo fan falta més pisos de protecció social.

La crisi causada pel coronavirus també fa més complicada la situació del petit comerç, que està patint molt…
Hi ha la situació actual però el problema ve de fa temps, especialment en barris com el Guinardó, on hi ha molts locals buits, o la Teixonera. Els plans del govern municipal per reactivar el comerç no arriben.

Un dels grans projectes urbanístics és el dels Tres Turons. Des d’ERC es dona suport a les expropiacions per desencallar-lo?
El problema aquí és que s’ha avançat molt poc en els últims anys. Les expropiacions s’han de fer amb el màxim consens possible però és normal que hi hagi veïns que s’hi posin en contra.

Un altre gran repte és la cobertura de la ronda de Dalt.
Vam demanar que es facin els projectes executius de les següents fases i, tot i que la situació econòmica és la que és, és una feina que es podria fer i no s’està fent.

Si parlem de mobilitat, la superilla d’Horta ha generat queixes des del primer moment per no ser prou restrictiva.
És que només ha provocat una reducció del trànsit del 13%. La xifra parla per ella mateixa tot i la inversió importantíssima que es va fer. El govern no escolta el grup promotor perquè entén la participació d’una forma unidireccional.

No hi ha participació real?
Es va anunciar una taula de mobilitat i no avança, només es va fer una primera reunió sense gaires resultats. Ara estem pendents d’una segona trobada, però hem de ser nosaltres els que hem de pressionar perquè es facin les reunions.

Parlant de mobilitat, hi ha una plataforma que aposta perquè es faci un carril bici que travessi el Túnel de la Rovira. ERC comparteix la reivindicació?
Històricament hem reclamat el carril bici al passeig Maragall però aquesta proposta és interessant. S’haurà d’estudiar i que els tècnics diguin si és viable o no.

Sobre la mobilitat de la ciutat, ERC vol un peatge urbà per a abans del 2022.
Posem aquesta data perquè s’acaben les concessions de diferents autopistes a mitjans de l’any que ve. El peatge no era a l’acord de govern però ara els comuns el reclamen.

Acabem amb l’urbanisme tàctic, que genera controvèrsia al govern.
Les mesures aplicades només representen un 1% de guany de l’espai públic per als vianants. Calen canvis per arribar a un guany del 20%, com ara la pacificació dels laterals de les grans avingudes o que en els carrers de menys de 12 metres d’amplada la prioritat sigui per als vianants.