La Diagonal, una de les principals avingudes que van quedar tallades durant el Dia Sense Cotxes. Foto: Plataforma Promoció del Transport Públic

Després de dotze anys sense, Barcelona va tornar a celebrar dissabte el Dia Sense Cotxes. L’any 2003, amb Joan Clos a l’alcaldia, la jornada va ser un fracàs -només hi va haver una reducció d’un 3% del trànsit-. Ara, el nou govern, per marcar perfil en la qüestió, ha tornat a impulsar aquesta celebració i, tal com ha apuntat l’alcaldessa, Ada Colau, l’objectiu és fomentar “una ciutat més verda” i “visualitzar els possibles canvis d’ús que es podrien fer de l’espai públic”.

Enguany, l’Ajuntament que lidera Barcelona en Comú, que en el seu programa electoral ja apostava per una progressiva reducció del trànsit privat, va dissenyar un Dia Sense Cotxes tallant 11 carrers de la ciutat -un a cada un dels 10 districtes i un de ciutat, el tram de Diagonal entre la plaça Joan Carles i la plaça Mossèn Jacint Verdaguer-. Al llarg del dia tots els ciutadans que ho van desitjar van poder gaudir de diferents activitats esportives, de lectura, batucades, gegants, jocs infantils i punts de poesia.

La jornada, com era d’esperar, va aconseguir una disminució dels nivells de pol·lució i de soroll a les zones on els cotxes no van circular, tal com ho van indicar els sensors que ho registren. A l’espera del processament de les dades, el descens de les partícules d’òxid de nitrogen -les més nocives per a la salut- va ser significatiu si es compara amb les dades d’un dia normal.

Tot i això, la valoració de la jornada de l’associació Amics de la Bici no ha estat gaire positiva. En un comunicat, lamenten que “més que un dia sense cotxes va ser un dia de desviar els cotxes”. Al mateix temps, afirmen que “la percepció general era d’un cap de setmana més d’activitats al carrer”. En el comunicat, l’associació parla d’una Diagonal que “va ser un desastre, una zona sense continuïtat i perillosa per la forma de separar el trànsit que creuava el tram tallat” o d’un passeig Maragall on hi faltava informació i “al final era un carrer més tallat ocupat pels vianants”.

Qui no comparteix la visió d’Amics de la Bici és Ricard Riol, president de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP). Riol creu que és “molt positiu” que s’hagi tornat a celebrar el Dia Sense Cotxes, ja que va ser una jornada “per explicar moltes coses, fer reflexionar la gent i l’Ajuntament va donar el missatge que es preocupa per la qüestió”. El president de l’associació PTP afegeix que “les activitats de conscienciació, els col·loquis o els jocs educatius per a la canalla són molt útils”. Tot plegat, considera Riol, “serveix per evolucionar el discurs”. Al mateix temps també celebra que es fessin “talls selectius de trànsit on el transport públic podia continuar circulant”.

DEBAT OBERT
Un cop celebrada aquesta jornada, el debat que s’obre és fins a quin punt és viable aconseguir una ciutat amb menys cotxes. En primer lloc, el mateix Riol recorda que en “les últimes dècades, encara que ara la gent ho hagi pogut oblidar, ja s’ha reduït molt el trànsit de cotxes i la contaminació”. Riol considera que la reducció passa per “microactuacions, com les que ja es van duent a terme, com ara l’ampliació de voreres o més carrils busos”. Per fer un pas endavant en la reducció dels vehicles, el president de l’associació PTP considera que caldria anar cap a una “combinació de tres mesures: el peatge urbà, les taxes d’aparcament i la prohibició de determinats vehicles”.

Per la seva banda, qui també hi ha de dir la seva en aquest debat és el RACC. L’entitat apunta a les superilles, una de les eines que l’anterior govern va potenciar i que el nou govern ho vol continuar fent. “Són una visió a llarg termini que té molt de sentit però també suposen una transformació radical de la ciutat que no es pot fer amb un pla parcial i a curt termini”, ha alertat el RACC en diferents ocasions.

D’altra banda, el club d’automobilistes, que admet que la qualitat de l’aire “és un problema” i que el volum de trànsit “n’és un dels orígens”, també recorda que per reduir la contaminació cal incentivar la renovació del parc de vehicles.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram