Diumenge 5 de gener va entrar finalment en vigor el nou peatge de congestió de Manhattan. La mesura, si bé inicialment planificada per al 30 de juny del 2024, va ser suspesa de manera temporal per la governadora (demòcrata) de l’estat de Nova York i no es va recuperar fins després de les eleccions presidencials de la tardor passada.
L’esquema estipula el pagament d’un peatge per a tots els vehicles que accedeixin a la zona de Manhattan delimitada per sota de 60 Street, equivalent a la zona del Midtown i el Downton Manhattan. A nivell general, el peatge de congestió preveu el pagament de 9$ per a tots els vehicles comercials i de passatgers entre les 5 del matí i les 9 del vespre (a partir de les 9 del matí els caps de setmana), i de 2,25$ en horari nocturn. Motos, furgonetes i vehicles pesants també paguen peatge, amb preus que oscil·len entre 1,05$ i 21$ depenent del tipus de vehicle i de l’hora d’accés. Cal mencionar que la mesura inclou descomptes i exempcions per a persones amb ingressos baixos, discapacitats, vehicles d’emergències, serveis públics, etcètera.
Tot i que caldrà temps per avaluar-ne l’impacte, ja es poden notar alguns efectes del peatge de congestió. En primer lloc, una reducció del trànsit que la MTA (Metropolitan Transit Authority) quantifica en un 7,5%, cosa que ha permès una millora dels temps de desplaçament en vehicle privat als principals accessos de Manhattan. En segon lloc, un augment de la velocitat mitjana dels autobusos acompanyat d’un creixement substancial del nombre de passatgers, sobretot dels serveis exprés. Aquest augment de passatgers també s’ha replicat al metro (acompanyat d’una forta reducció de la criminalitat) i al ferrocarril suburbà (Metro North i Long Island Rail Road).
Es recaptaran uns 15.000 milions de dòlars anuals que es destinaran a la millora del sistema de transport públic
Pel que fa a l’acceptació de la mesura, les enquestes mostren que 6 de cada 10 novaiorquesos hi donen suport, xifra que es redueix a 4 de cada 10 quan es pregunta als habitants de tot l’estat de Nova York. Aquestes xifres són consistents amb els nivells d’acceptació d’altres peatges urbans com el de Londres o el d’Estocolm, on s’ha observat un suport a l’alça amb el pas del temps tot i l’oposició inicial. Respecte als partidaris i detractors de la mesura, cal fer una menció especial a la bel·ligerància de l’estat de Nova Jersey (estat limítrof amb Nova York i origen de molts dels treballadors de Manhattan) contra el peatge de congestió, arribant-lo a qualificar de lung tax (taxa als pulmons). Tanmateix, què en diu Trump de tot això? Doncs com és d’esperar, els republicans pretenen abolir la mesura per terra, mar i aire.
Es calcula que a través del Congestion Pricing es recaptaran uns 15.000 milions de dòlars anuals que es destinaran, de manera gairebé íntegra, a la millora del sistema de transport públic de Nova York, un sistema que, com tot servei públic als Estats Units, pateix una manca endèmica d’inversions. Durant els pròxims mesos veurem si l’esquema resisteix els embats del president Trump i fins a quin punt es converteix en un model per a altres ciutats americanes.
Max Zañartu, tècnic de mobilitat