Una imatge de la protesta del 24 d’octubre. Foto: Paco Freire

Més d’una cinquantena d’entitats, entre les quals hi ha l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) i la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), van demanar el passat 24 d’octubre que no es construeixi la nova terminal de creueres del Port de Barcelona. En un comunicat conjunt, les entitats firmants, juntament amb els particulars que de moment han signat el document, afirmen que la nova infraestructura farà créixer “la massificació turística i la contaminació, especialment als barris més propers al port”.

El posicionament d’aquestes entitats va arribar un dia abans que el Port de Barcelona aprovés l’inici de la licitació de l’ampliació del moll Adossat, que té un pressupost de 39 milions d’euros i ha de permetre fer la nova terminal. Just abans de l’inici de la trobada del consell d’administració del Port de Barcelona, un grup de manifestants es van concentrar a la plaça del World Trade Center per expressar el seu rebuig a la nova terminal. Consideren que no és necessària perquè “el port ja disposa de set terminals i en té una més en construcció”, al mateix temps que recorden que “el turisme de creuers és la versió més intensiva del turisme massiu”. El portaveu de l’ABTS, Daniel Pardo, va afirmar que després de la licitació de la nova terminal les entitats “ens continuarem manifestant i no perdem l’esperança d’aturar aquesta obra”.

L’AJUNTAMENT, EN CONTRA
Qui també s’oposa al projecte és l’Ajuntament. La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Ecologia i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, va reclamar el mateix de l’aprovació de la licitació al Govern que no aprovi la concessió de l’ampliació del moll adossat amb el PP, amb qui té majoria al consell d’administració a través de Ports de l’Estat. De totes maneres Sanz va afegir que el moment clau serà quan toqui fer la concessió de les obres. El passat sis d’octubre la mateixa Sanz ja va afirmar, durant l’aprovació al Ple d’una proposició de rebuig a la nova terminal, que l’actitud del Port és “poc lleial” amb Barcelona i va afegir que “som una ciutat amb port, no un port amb una ciutat”.

CONTAMINANTS
Un dels principals impactes dels creuers, tal com recorden les entitats que s’oposen a aquest projecte, són “les elevades emissions de contaminants a l’atmosfera, una contaminació que és producte de l’ús d’un fueloil pesant 100 vegades més tòxic que el dièsel que utilitzen automòbils i camions”. Afegeixen que aquest combustible “està prohibit en els ports europeus del Mar del Nord i del Bàltic”.

És per tot això que les entitats signants del comunicat demanen “l’aturada immediata de la licitació de la nova terminal de creuers, la recuperació de les competències en la gestió del Port de Barcelona per la Generalitat de Catalunya i que sigui la ciutat de Barcelona la qui defineixi aquestes polítiques turístiques de gran impacte, en lloc d’una Autoritat Portuària de Barcelona depenent del Ministeri de Foment i visiblement aliena als interessos del territori i la població”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram