La llibreria la Impossible ha tancat pel coronavirus. Foto: La Impossible

Si no fos 2020, l’arribada d’aquest mes d’abril que avui comença seria motiu d’alegria per a les llibreries: amb Sant Jordi a la vista, es trobarien de ple en l’època de més facturació de l’any. Però és 2020, i el coronavirus ho ha sacsejat tot: les llibreries estan tancades i Sant Jordi, ajornat.

“Com que ens hi vam trobar de cop, per sorpresa, al principi ho vam viure amb estupefacció”, reconeix Mireia Perelló, de la llibreria La Impossible, ubicada a l’Esquerra de l’Eixample. Aquest sentiment inicial es va anar transformant a mesura que els llibreters van constatar la gravetat de la situació. “Ara estem tancats, no venem i els proveïdors ens reclamen que paguem, és molt angoixant”, admet Eric del Arco, de la llibreria Documenta de la Dreta de l’Eixample. Amb aquest panorama, els propietaris d’aquests establiments del districte s’han passat les darreres setmanes “fent números”. El mateix ha fet Isabel Sucunza, de la llibreria Calders del barri de Sant Antoni, que assegura que “Sant Jordi suposa entre un 10 i un 15% de la facturació anual” del seu negoci. Això sí, intentant ser positiva, Sucunza apunta que la diada “també comporta una despesa molt gran que enguany no hi serà”.

TANCADES, PERÒ PRESENTS
Un dels molts reptes que han d’afrontar ara les llibreries és mantenir el contacte amb els clients malgrat estar tancades. En aquest sentit, és clau el paper de les xarxes socials i d’iniciatives com Llibreries Obertes, una plataforma online que promou la venda anticipada de llibres durant la
quarantena, perquè els compradors puguin recollir les comandes un cop torni la normalitat.

Isabel Sucunza: “Sant Jordi suposa un 10 o un 15% de la facturació anual de la Calders”

Si bé els llibreters valoren la bona intenció d’aquesta proposta –de fet, la Documenta s’hi ha sumat–, lamenten que “no serveix de gaire”, en paraules de Del Arco. D’altra banda, Sucunza explica que va haver de demanar als organitzadors que eliminessin la Calders del projecte (la van incloure sense consultar-ho prèviament als propietaris) perquè no els convenia ser-hi. “Ens estem plantejant demanar la suspensió d’activitat a finals d’aquesta setmana; d’aquesta manera no paguem, però llavors tampoc podem vendre”, explica la llibretera. Mentrestant, afegeix, van fent “reserves per a més endavant”.

Per la seva part, La Impossible continua tan activa com sempre als seus perfils de Twitter, Instagram i Facebook. Des que va començar el confinament, Perelló explica que fan una recomanació literària cada dia i, a través del seu web, llibres.cat, ofereixen la possibilitat de reservar llibres que no es cobraran fins que es puguin enviar a domicili o recollir a la botiga. A més, pensant en els lectors més petits, Olga Federico, copropietària del negoci, cada tarda fa un directe a Instagram amb la seva filla, en què totes dues llegeixen un capítol d’un llibre infantil.

UN SANT JORDI EN TIRANTS
Sabent que enguany el 23 d’abril no serà el Dia del Llibre, les esperances del sector estan posades en la gran festa que es vol fer abans de l’estiu, quan es preveu que la crisi del coronavirus ja hagi acabat. “Esperem que es faci”, confessa Perelló, que creu que les llibreries ho necessiten i les editorials, encara més. I és que, tal com comenta Sucunza, les editorials “ja havien preparat les tirades que s’havien de vendre per Sant Jordi” abans que arribés aquest drac en forma de virus.