La situació per a les botigues de souvenirs és molt delicada. Foto: Línia Eixample

“Estic fotut. Si la cosa continua així, no hi ha manera de tirar endavant, però no estic mentalment preparat per tancar”. Qui pronuncia aquestes paraules és un venedor de souvenirs que té la botiga a tocar de la Sagrada Família. Parla amb sinceritat i cruesa de la seva situació, però no vol que se sàpiga el seu nom ni l’adreça exacta del seu comerç per evitar-se problemes amb el propietari del local a qui ha de pagar un lloguer que no pot assumir.

El seu no és un cas excepcional. Passejant per l’entorn del temple és fàcil constatar que la pandèmia ha ensorrat els negocis d’objectes de record que vivien d’un turisme ara inexistent. S’hi poden veure algunes d’aquestes botigues tancades i d’altres d’obertes però completament buides, com la botiga Jordi, que ha vist com les seves vendes queien un 95%, segons el Karnbyr, que regenta el negoci des de fa quatre anys. “Si a l’abril o al maig la situació no ha millorat, tancaré”, lamenta.

Per al Karnbyr, la supervivència durant aquests mesos ha estat possible perquè el propietari del local li ha perdonat el lloguer temporalment, però no tothom ha tingut aquesta sort. Per això ha nascut la plataforma SOS Souvenirs, impulsada per una entitat que s’ha creat arran de l’emergència sanitària i que es presentarà oficialment aquest diumenge: l’Associació Nacional d’Establiments Turístics.

La responsable de comunicació d’aquesta nova associació, Sara Rodríguez, explica que l’objectiu és “oferir informació, sobretot jurídica, de forma gratuïta i col·lectiva als venedors de souvenirs”. D’aquesta manera, diu, podran conèixer “els seus drets, les ajudes a les quals es poden acollir i, en definitiva, tot el que es publica al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE)”, que sovint no els arriba de forma clara. Rodríguez recorda que les botigues de souvenirs acostumen a ser negocis familiars i que, per tant, ara mateix hi ha “moltes famílies afectades”. Per aconseguir que aquest sector –”molt oblidat i sense representació”, en paraules seves– tingui més visibilitat, SOS Souvenirs està preparant una manifestació de cara al mes de desembre.

SOUVENIRS PER A BARCELONINS
Hi ha un tipus de souvenirs amb més possibilitats de sobreviure: els que no només s’adrecen als turistes, sinó també als barcelonins. “Això és el que ens salva”, reconeix Maite Guillem, directora de B de Barcelona, una marca que ven objectes de disseny local i que es desmarca dels records convencionals. Tot i això, el panorama no és gaire esperançador. “Aquest octubre, per exemple, hem facturat la meitat que l’octubre de l’any passat”, explica Guillem, que assegura que les vendes online i presencials funcionen “igual de malament”. A la botiga física de B de Barcelona, a 300 metres de la Sagrada Família, no hi pot entrar més d’un client alhora per la reducció de l’aforament, i a la botiga online li “costa posicionar-se”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram