
Rita Rakosnik, a l’esquerra, parlarà sobre moda i cine al cicle Cinestèsies. Fotos: Centre Cívic Fort Pienc
Amb els Oscars encara ben recents, és un bon moment per continuar parlant de cinema. De la història del cinema. O, encara més, de la importància que té la moda en la indústria del cine i com s’ha relacionat amb ella al llarg de la seva història.
El cicle Cinestèsies d’hivern titulat Moda, identitat o submissió del Centre Cívic Fort Pienc arriba a la segona part i parlarà sobre Moda i societat. Per a fer-ho, el centre ha programat per al 12 de març la xerrada L’estil entre llums, càmera i acció, que anirà a càrrec de Rita Rakosnik, historiadora de l’art, crítica i investigadora cultural independent. També escriu sobre art, literatura, pensament, moda i cultura pop a diverses publicacions i mitjans de comunicació.
La moda, un element clau
Rakosnik defineix la conferència com “un recorregut sincrètic per algunes de les fites més emblemàtiques de la moda i el disseny de vestuari en el cine, tot a través de fotografies per fer-ho visualment agraït”. “Parlaré de pel·lícules com Les sabatilles vermelles, que és molt important en l’àmbit estètic. Repassarem la figura d’Edith Head, que és la dona que ha guanyat més Oscars de la història pel seu disseny de vestuari i és una persona molt important en la indústria. I també parlarem de les actrius Audrey Hepburn a Parker Posey, on la segona és un fetitxe particular molt relacionat amb el nínxol de la moda”, explica.
La historiadora de l’art afirma que la moda és un baròmetre “cultural, social i polític”, a més de ser quelcom estètic. “Tu cada dia que t’aixeques et vesteixes. És una acció bàsica. Una altra cosa és com et relacionis amb la moda”, reflexiona. I és aquí on veu la relació directa que té la roba amb el món del cine. “Tota persona interessada profundament per la moda també ho està pel cine per la seva cultura visual. Estan relacionats l’un amb l’altre”, insisteix.
Rakosnik també comenta que la roba ha tingut un paper essencial al cine des d’un principi. De fet, l’experta afirma que, des que apareix Hollywood, “és un element clau en la cultura de les estrelles”. “Ara podem veure com en les gires de premsa per presentar pel·lícules la roba que es porta és molt important. Ara en diem el Method dressing, com va fer Margot Robbie presentant Barbie amb roba relacionada amb la pel·lícula i l’univers rosa”, diu. Però sobre el gran pes que han adquirit les promocions i la manera de fer-les, Rakosnik lamenta que els departaments de màrqueting siguin el més important.