
Un estacionament de motos a Barcelona. Foto: ACN
Eixample Respira ha reclamat a l’Ajuntament que apliqui mesures per “racionalitzar” l’ús de les motos i reduir el seu ús i sinistralitat. Entre d’altres, l’entitat de lluita contra la contaminació a la ciutat proposa la creació d’un peatge urbà que posi fi als “privilegis” atorgats a aquesta mena de vehicles.
En un comunicat, Eixample Respira ha afirmat que, tot i representar només el 5% dels desplaçaments, les motos són responsables de més de la meitat de les víctimes mortals, dels ferits greus i del 32% dels atropellaments greus en els accidents de trànsit a Barcelona. L’entitat ha lamentat que malgrat això, l’Ajuntament “manté el focus” de restriccions i sancions sobre bicicletes i VMP. Per tot plegat, Eixample Respira ha presentat al·legacions al Pla de Seguretat Viària de l’Ajuntament per exigir “polítiques efectives”.
Algunes de les propostes són deixar de promoure l’ús de la moto i eliminar els “privilegis” atorgats, com l’estacionament en vorera; reduir el trànsit mitjançant un peatge urbà, aplicar mesures específiques a les vies amb més sinistralitat (Gran Via, Aragó, Diagonal i Meridiana), incloent-hi ajustos en la regulació semafòrica, instal·lar radars i controls fixos i reduir els límits de velocitat. També demana revisar les interseccions on hi ha carrils bici, augmentar el nombre de passos de vianant, ampliar el temps dels semàfors i transformar els xamfrans de l’Eixample per protegir les víctimes més vulnerables.
Culpables de la “inseguretat”
Més enllà de les víctimes mortals i els ferits, l’entitat ha assegurat que la “inseguretat” fa que la ciutadania eviti mitjans de transports més sostenibles perquè no perceben la bicicleta o els VMP com a mitjans segurs davant l'”agressivitat” d’altres mitjans de transport com el cotxe o la moto. A més, ha apuntat que això empitjora la qualitat de l’aire i augmenta la contaminació acústica.
En el cas concret de les motos, Eixample Respira ha assegurat que contribueixen significativament a la mala qualitat de l’aire i són la principal font de soroll urbà, al mateix temps que ocupen una part “desproporcionada” a les voreres. Per tot plegat, ha demanat considerar les motos “com un problema que amenaça la seguretat i la salut pública de la ciutadania” i aplicar mesures per reduir el seu ús “al que sigui estrictament necessari”.
Voreres i motos: una lluita per l’espai públic