L’institut Jaume Balmes, ubicat al número 121 del carrer Pau Claris. Foto: INS Jaume Balmes

L’institut d’educació secundària més antic de Barcelona, el Jaume Balmes, celebra aquest any el 175è aniversari. Des de la seva fundació el setembre de 1845, durant el regnat d’Isabel II, aquest centre ha estat testimoni de la història moderna de la ciutat i ha sobreviscut a tot, també a la pandèmia del coronavirus, l’últim repte amb què s’ha topat. Malgrat les circumstàncies, la comunitat educativa d’aquest institut de la Dreta de l’Eixample celebrarà l’efemèride recordant el passat i, sobretot, reivindicant el present i mirant cap al futur.

L’acte més important del 175è aniversari es farà el 2 de novembre al paranimf de la Universitat de Barcelona. “Tindrà l’aforament limitat però també s’emetrà en streaming, comptarà amb la participació d’exalumnes i tindrà com a eixos centrals la història, la llengua i el paper de la dona, alhora que donarà molta importància al futur”, detalla la directora del centre, Gemma Belluda, a Línia Eixample. Belluda, que reconeix que molts dels actes previstos s’han hagut de repensar o paralitzar, explica que tenen la intenció d’organitzar una activitat esportiva i una altra de musical. A més, de la mateixa manera que amb motiu del 150è aniversari es va editar un llibre, ara l’objectiu és crear una pàgina web temàtica sobre els 175 anys del Jaume Balmes.

UN PROJECTE ARTÍSTIC
Com a part de l’aniversari, i en el marc de la dotzena edició del programa de creació contemporània ‘EN RESiDÈNCiA. Creadors als instituts de Barcelona’, l’artista i educador Jordi Ferreiro ajudarà els alumnes de 4t d’ESO a redescobrir el centre on estudien. L’objectiu del projecte és fer que els estudiants vegin el seu institut “com un museu, com un centre de patrimoni”, diu Ferreiro, que per ara ja els ha acompanyat a visitar l’edifici de dalt a baix per presenciar “la història en primera persona”. Per exemple, han après detalls tan curiosos com que l’actual magatzem d’informàtica havia estat l’espai on el bidell de l’institut dormia i vigilava el centre durant el franquisme. A través d’aquest repàs a la història de l’educació des d’un dels instituts més antics de Catalunya, Ferreiro pretén “transmetre la importància del pensament contemporani als adolescents”.