
L’accés al pou de les obres dels ferrocarrils a la Gran Via. Foto: Raül Martínez Mendo
La Gran Via, una artèria vital per a la mobilitat de la ciutat, batega ara sota el ritme incessant de les obres d’ampliació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Un passeig per la zona més propera a la plaça Espanya revela un panorama de canvis que, tot i prometre una millora futura, posa a prova diàriament la paciència de conductors, comerciants i veïns.
Des de fa uns mesos, el paisatge està dominat per camions, grues, tanques metàl·liques i treballadors amb armilles reflectants que es mouen d’una banda a l’altra de l’enorme espai de les obres. Aquest mes, però, les feines per a l’ampliació de la línia 8 dels ferrocarrils entren en una nova etapa. S’està preparant l’arribada de la tuneladora que buidarà el subsol des de la plaça Espanya fins a Gràcia i la Gran Via en serà el punt d’entrada. Està previst que aquesta fase duri, com a mínim, cinc anys.
A la cruïlla amb el carrer de Llança és on es patiran les majors molèsties i, per això, s’hi instal·larà, al juliol, una nau de grans dimensions que servirà per esmorteir l’impacte acústic del muntatge de la tuneladora i dels seus treballs en el tram de quatre quilòmetres del futur recorregut ferroviari.
Feines d’impacte
Amb l’excavació del pou de les obres, travessar la Gran Via s’ha convertit en una odissea. “Circular-hi és horrible perquè s’hi fan molts embussos. Aquesta zona ja era una jungla abans i ara la situació és encara pitjor”, comenta la Clàudia, que condueix entre l’Eixample i Sants.
Els desplaçaments també es compliquen per als usuaris de les desenes de busos que es mouen per la zona. En Miguel, veí del barri i usuari habitual de la línia H12, afegeix una anècdota il·lustrativa: “He arribat a trigar més de 10 minuts en creuar a l’altra banda de la plaça Espanya”.
Per això, algunes persones prefereixen estalviar-se maldecaps i eviten passar per l’Esquerra de l’Eixample. “Intento no moure’m per aquí perquè hi ha moments que pot arribar a ser caòtic”, assegura l’Adriana, que tot i això, celebra les obres: “Quan s’acabi l’obra i es pugui fer servir el carrilet suposarà una gran millora per a tothom”.
Situacions com aquestes estan afectant alguns dels comerços de l’entorn, que comencen a patir una caiguda en l’afluència de clients. “Hi ha bastant soroll, tot i que la Gran Via mai ha estat un carrer tranquil. El gran problema ara és que el local està molt tapat, cal fer força més volta per arribar-hi i venen menys clients”, comenta la cambrera d’una cafeteria amb una terrassa amagada rere unes tanques metàl·liques de l’obra.
Instal·laran una nau gegant a les obres de l’L8 per reduir el soroll a la Gran Via
Les obres de l’L8 avancen: “Tenim el barri de cap per avall”