Una imatge de l’estació provisional de Balmes l’any 1928

L’Eixample es va construir en els anys de la industrialització de Catalunya, a la darreria del segle XIX i al començament del XX amb l’execució del projecte d’Ildefons Cerdà, que inicialment plantejava un Eixample entre Montjuïc i el riu Besòs, incloent-hi el terme de Sant Martí. Els transports urbans, a la ciutat de Barcelona, es van començar a posar en marxa en els anys paral·lels i immediatament posteriors a l’execució del pla de Cerdà. I entre aquests transports públics hi destacava el Ferrocarril de Sarrià a Barcelona S.A. (FSB), que va ser una empresa que va explotar entre els anys 1874 i 1977 el ferrocarril del mateix nom, conegut popularment com a tren de Sarrià. Aquest ferrocarril unia inicialment Barcelona amb l’antic municipi independent de Sarrià, que actualment forma part de la Línia Barcelona-Vallès d’FGC.

El soterrament de la línia de tren que transcorria pel carrer Balmes fins al carrer Pelai va suposar haver de portar a terme diverses obres temporals per tal de no haver d’aturar el servei (o fer-ho el mínim possible durant els treballs de cobertura de la línia). La construcció d’una estació provisional mentre duraven les feines de cobertura –amb dues andanes, una tercera al mig i unes viseres que servien per protegir de la pluja els viatgers– va ser una de les icones més remarcables en el paisatge urbà de l’època, que els barcelonins van recordar durant molts anys. La ciutat creixia i l’Eixample es consolidava, també per sota terra, i aquesta obra i la del també cobriment de les vies del tren del carrer d’Aragó en són uns exemples molt importants, ja que els enginyers havien de jugar amb els espais del subsol per optimitzar tots els espais i seguir-los aprofitant per a noves infraestructures.

La construcció d’aquest baixador provisional es va iniciar a començaments de 1927 i es va inaugurar el dia 8 de maig del mateix any (coincidint amb l’anul·lació de l’antiga estació de superfície de Plaça Catalunya-Pelai), per ser desmantellat el 24 d’abril de 1929 amb l’entrada en servei del trajecte soterrat. Així, el carrer Balmes va quedar alliberat de vies i passos a nivell, remodelat, asfaltat i obert al trànsit.

Foto: Josep Tort / Barcelofília

per Santi Capellera i Rabassó

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram