El trànsit és el principal causant de la contaminació de l’aire. Foto: Línia Eixample

La contaminació de l’aire provoca mil morts anuals a Barcelona, el 7% de totes les defuncions naturals que es produeixen en un any a la ciutat. Són les dades que es desprenen del darrer informe sobre la qualitat de l’aire publicat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) amb xifres de 2019. L’estudi és especialment demolidor amb l’Eixample: diu que el districte concentra el 23% de la mortalitat atribuïble a la contaminació i que unes 225 morts anuals són causades per aquest fenomen.

El 94% dels veïns del districte més poblat i amb més trànsit de la ciutat estan exposats a nivells de diòxid de nitrogen superiors al límit legal que marca la UE (40 µg/m³), mentre que al conjunt de la ciutat el percentatge cau fins a un també preocupant 35%. En aquest sentit, cal tenir en compte que “la legislació europea és més permissiva que les recomanacions de l’OMS”, recorda a Línia Eixample María García, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire.

“Aquesta ciutat ens està matant”, diu més contundentment Guille López, portaveu d’Eixample Respira, l’entitat que fa temps que denuncia l’excés de contaminació al districte i l’impacte que té en la salut dels veïns. “I el pitjor és que no hi ha un calendari que ens digui quan canviarà això”, afegeix López, que coincideix amb García a considerar insuficients i tímides les mesures polítiques preses fins ara.

Guille López, portaveu d’Eixample Respira: “Aquesta ciutat ens està matant”

Pel que fa a la solució, sembla que tothom ho té clar: reduir el trànsit. “O ocupem l’espai que es dedica al vehicle privat o no ens en sortirem”, va dir l’investigador de l’ISGlobal, Jordi Sunyer, en la presentació de l’informe de l’ASPB. Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire apunten al peatge urbà com a via per buidar de cotxes la ciutat. “Hem de dissuadir de l’ús individual del vehicle privat, que suposa el 23% dels desplaçaments de l’AMB”, detalla García, que denuncia que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) no dona els resultats necessaris. En la mateixa línia, López critica que “l’Ajuntament ja diu d’entrada que la ZBE no és suficient, però no diu què més i quan ho farà”. “Ens exaspera aquesta manca d’urgència”, lamenta López.

LA SALUT INFANTIL, EN JOC
L’informe sobre la qualitat de l’aire també ha posat xifres a l’afectació que té l’excés de contaminació en els més petits. Segons l’ASPB, aquesta és la causa del 33% dels nous casos d’asma infantil que es diagnostiquen a la ciutat. A més, una de cada quatre escoles barcelonines està exposada a nivells de diòxid de nitrogen per sobre del límit legal. “Aquesta exposició afecta aproximadament 30.000 infants, dels quals la meitat s’escolaritzen a l’Eixample”, afirma l’estudi.

15.000 infants escolaritzats a l’Eixample s’exposen a nivells de contaminació per sobre del límit legal

“Una ciutat que no pot garantir la salut dels seus infants és una ciutat fracassada”, sentencia López. Per al portaveu d’Eixample Respira, la pacificació de l’entorn d’algunes escoles que ha posat en marxa l’Ajuntament “és una actuació puntual, com les superilles, i el que cal són mesures estructurals: un canvi de model”. Aquest concepte, canvi de model, és el que defensen també des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i moltes altres entitats que es van sumar a la campanya ‘Confinem els cotxes. Recuperem la ciutat’ el passat mes de maig. Reclamen una mobilitat que doni prioritat al vianant, la bicicleta i el transport públic i que aparti el cotxe.

LA DRETA DE L’EIXAMPLE
Si el districte que surt pitjor parat de l’informe de l’ASPB és l’Eixample, en el cas dels barris, la Dreta s’emporta la palma: és on es registra el nivell màxim anual de diòxid de nitrogen. “L’informe és claríssim i ha de comportar canvis molt importants”, assegura el president de l’AVV de la Dreta de l’Eixample, Jaume Artigues. Com els portaveus de les entitats ecologistes, el representant veïnal també situa el quid de la qüestió en el model de mobilitat: “Cal tirar pel dret i seguir reduint el trànsit. El problema de Barcelona és l’accessibilitat des de l’àrea metropolitana, ja que continua sent més barat i fàcil arribar en cotxe que no en transport públic”, conclou Artigues.