Fort Pienc Cinestèsies

La pel·lícula Surcos narra la història d’una família camperola que es veu forçada a migrar a Madrid. Foto: FlixOlé

Torna al Centre Cívic Fort Pienc Cinestèsies, un cicle temàtic que uneix cinema i pensament per posar el focus en tots aquells temes d’actualitat que inquieten, inspiren o preocupen la societat d’avui dia. D’aquesta manera, del 7 al 16 de maig, l’equipament acollirà activitats que parlaran sobre el fet migratori a través de cinefòrums, visites guiades i concerts sota el nom L’anada, la tornada i (el refugi).

Eina transformadora

La importància del cinema és cabdal en aquest cicle. Segons Nídia Sáenz Manzanos, programadora cultural de l’entitat, “la unió entre el cinema i el pensament té una llarga tradició al centre” perquè, des dels seus inicis, s’ha utilitzat com a “vehicle cultural de reflexió” per tal de “generar pensament, formular preguntes, posar en dubte realitats i proposar noves formes de veure el món”.

Així, l’objectiu de Cinestèsies rau a reflexionar sobre totes aquelles preguntes que ens fem en el nostre dia a dia a través d’una eina que, segons Sáenz, té un efecte “transformador, poderós i ple de possibilitats”.

En aquesta ocasió, doncs, el centre visionarà Surcos i El viaje hacia la ira, dos films dels anys 50 i 60 que parlen sobre les històries de totes aquelles persones que es van veure forçades a migrar a les ciutats durant els anys de postguerra a Espanya. Imma Boj, directora del Museu d’Història de la Immigració de Catalunya, i Manuel Barrios, Premi Sant Jordi de Cinematografia, faran un col·loqui posterior per acompanyar el context polític i social de l’època.

Migració i memòria

Segons Boj, les pel·lícules s’han triat perquè “expliquen de manera molt explícita dues etapes polítiques en el fenomen migratori”. D’una banda, la dels anys 50 marcada per la “repressió d’un règim franquista que reprimeix les famílies que migren”, i de l’altra, la dels anys 60, que comença a pensar en aquestes persones “com a mà d’obra amb gran potencial econòmic per al desenvolupament de les grans capitals”.

Boj reconeix que en aquest cicle serà inevitable establir paral·lelismes entre els processos migratoris d’abans i d’ara, però també destaca que un dels principals objectius consistirà a posar el focus en la importància de la memòria històrica. “Cal que mirem quins van ser els errors històrics que es van cometre en aquell moment i que aquestes pel·lícules descriure clarament”, conclou.

Rita Rakosnik, investigadora cultural: “Si t’agrada la moda, t’agrada el cine”
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram