Els turistes desapareixeran del barri de la Sagrada Família. Si algú hagués pronunciat aquesta frase fa uns mesos, l’haurien pres per boig. Això, però, s’ha fet realitat per culpa d’una pandèmia que ha provocat centenars de milers de morts arreu del planeta. I és que, de vegades, les coses passen pel motiu més inesperat.

Aquesta nova Barcelona sense turisme, i que tenia el barri de la Sagrada Família com un dels seus epicentres per l’atracció mundial que genera el temple de Gaudí, no serà sempre així. Tot i això, si hi ha algun moment per debatre quin ha de ser el futur del turisme a la ciutat és ara.

En aquest sentit, qui aposta des de fa temps per una reducció molt important del turisme a la ciutat és l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic (ABDT). L’entitat considera que de la situació actual no se n’ha de sortir “rescatant el sector turístic” perquè “agreujaria el deute públic” i aposta per una “transició socioecològica cap a un model econòmic que corregeixi l’hegemonia turística”.

En l’àmbit del barri, l’Associació de Veïns i Veïnes Sagrada Família també fa molts anys que denuncia la “massificació” que provoca la Sagrada Família i com tot el que es genera al seu voltant ha acabat perjudicant el dia a dia dels veïns. Ja sigui amb la proliferació de pisos turístics, amb l’augment de negocis pensats per al turista o amb els problemes de mobilitat. “El barri està molt canviat”, afirma Marina Comellas, la presidenta de l’associació de veïns.

“EL TURISME ÉS BO”
On es veuen les coses d’una manera diferents és a l’eix comercial Sagrada Família. La seva presidenta, Amor García, afirma que per als comerciants “tot el que sigui turisme és bo”. “Per a nosaltres el turisme mai ha estat un problema. Ens anava bé perquè el turista que es quedava en apartaments gastava a les botigues del barri”, afegeix García.

La presidenta de l’eix comercial, que té una joieria, posa d’exemple el seu negoci i diu que “més d’un mes d’agost s’ha salvat gràcies als turistes”. Tot i això, també remarca que sempre han defensat un turisme “ordenat” per reduir les molèsties que puguin patir els veïns.

Des de l’Ajuntament, per la seva banda, estan treballant en una campanya que té com a objectiu que els barcelonins visitin els punts més emblemàtics de la ciutat, entre els quals, lògicament, hi ha la Sagrada Família. Des del consistori consideren que els barcelonins tindran un paper molt important en els pròxims mesos per tal que l’economia de la ciutat comenci a remuntar. “És molt important que els barcelonins entenguin que la supervivència de moltes botigues exigeix un esforç afegit per anar-hi”, va afirmar fa uns dies el regidor de Turisme, Xavier Marcé.