
Dels 10 punts de la xarxa viària barcelonina amb més accidents amb ferits, quatre es localitzen a l’Esquerra. Foto: Bombers de Barcelona
Desenes de milers de vehicles circulen cada dia pels carrers de l’Esquerra. Per exemple, el carrer Aragó registra una mitjana de 60.000 vehicles diaris. També cal sumar-hi els que es mouen per autopistes urbanes com la Gran Via o els carrers Diputació, Aribau i Muntaner.
Cotxes, motos, furgonetes, camions, busos, patinets o bicicletes formen part del paisatge d’aquest barri. Amb tants vehicles amunt i avall, els accidents de trànsit són inevitables. Pràcticament cada dia es registra algun sinistre a l’Esquerra. Les dades de la Guàrdia Urbana parlen per si soles: al barri, 1.289 persones es van veure involucrades en un incident d’aquest tipus durant en el 2024. “Com a veïns suposa un greu problema que ens canvia la forma de viure. La inseguretat és perceptible”, explica Genís Domínguez, membre de la plataforma Eixample Respira.
La sensació de perill és especialment elevada per a les famílies d’infants o els usuaris de les bicicletes. “La sensació de perill fa que les criatures no puguin ser autònomes i anar a jugar al parc o a l’escola soles. Tampoc ajuda a fer que els veïns agafin la bici o es desplacin de forma més sostenible”, afegeix Domínguez.
Zones de perill
Dels 10 punts de la xarxa viària barcelonina amb més accidents de trànsit amb ferits, quatre es localitzen a l’Esquerra de l’Eixample. De fet, l’any passat els dos indrets amb més incidents van ser les cruïlles de Gran Via amb Aribau (21) i d’Aragó amb Muntaner (16).
Altres les interseccions problemàtiques es localitzen al carrer Aragó amb Aribau o Balmes. Aquestes quatre interseccions sumen 242 accidents amb persones lesionades des del 2018. “Les mesures que s’estan prenent per part de l’Ajuntament no van enfocades a resoldre l’arrel del problema. Cal racionalitzar l’ús de les motos, que provoquen la majoria dels accidents, i posar més controls i radars per evitar els excessos de velocitat”, reclama Domínguez.
Un districte complicat
El disseny dels carrers de l’Eixample, rectes i amples, facilita la circulació dels vehicles, però també fa que molts conductors premin més l’accelerador. Des del consistori asseguren que la Guàrdia Urbana porta a terme “controls disciplinaris” i “tasques de prevenció” als carrers. A més, recorden que des del 2019 s’ha reduït en un 40% la sinistralitat al carrer Aragó gràcies a la reducció del trànsit.