A la ronda Universitat és pràcticament impossible no veure-hi autobusos al llarg del dia. Foto: F.V.

Dimecres, cinc de la tarda. Un bus urbà s’atura a la Ronda Universitat i s’hi està 10 minuts amb el motor engegat. Avança uns metres i un altre bus ocupa la plaça que deixa buida. El carrer no és una terminal de busos, però ho sembla. “Estem molt ben servits”, diu amb ironia Màrius Armengou, parlant de les desenes de vehicles que passen per aquesta “terminal encoberta”, com l’anomena ell.

En Màrius és veí de la Dreta de l’Eixample i membre de la plataforma SOS Ronda Universitat, una entitat que es va fundar fa quatre anys per denunciar l’aglomeració diària d’autobusos urbans i interurbans que, sense cap control, entren i surten per aquest transitat carrer. “En aquests anys, les coses no només no han millorat, sinó que han empitjorat”, afegeix aquest veí en declaracions a Línia Eixample.

Armengou explica que des del Districte els van prometre mesures a curt termini per solucionar aquesta problemàtica. No obstant això, no van especificar quines serien. “Només van dir que serien sorpresa i que les farien el primer trimestre d’aquest any”, explica.

MALESTAR PER LA PEDRERA
Pujant pel passeig de Gràcia, el veïnat del carrer Provença descriu una situació que no s’allunya gaire de la de ronda Universitat. Aquí, veïns i treballadors s’han unit contra el soroll i la contaminació dels autobusos turístics que arriben plens de gent preparada per visitar La Pedrera.

“Aquesta situació no té límits”, es queixa Maria Rosa Faidella, presidenta d’una de les comunitats de veïns afectades. Segons la veïna, el flux d’autobusos turístics és constant malgrat que des de fa uns mesos han perdut espai d’aparcament en favor de les motos de dilluns a divendres.

Cada dia laborable entren a la ciutat 3.300 busos interurbans i 900 d’un altre tipus

“Quan n’hi ha més de tres, aparquen en doble fila i fan baixar els turistes”, assegura Faidella. D’acord amb un estudi de Barcelona Regional, cada dia laborable entren a la ciutat un total de 3.300 serveis regulars interurbans i 900 autobusos i autocars amb serveis de diferent tipologia. D’altra banda, segons dades del juliol de l’any passat de l’Ajuntament, La Pedrera rep, anualment, més de 930.000 visitants.

El veïnat, però, també denuncia que els visitants no només visiten l’emblemàtic edifici. “Moltes vegades també es dediquen a fer compres o passejar pel Passeig de Gràcia”, afegeix Faidella.

CONTAMINACIÓ
El problema d’aquest itinerari que explica aquesta veïna no és el turisme per se, sinó la manca de control. Faidella denuncia que els autobusos, o bé es queden esperant amb el motor engegat, o bé donen voltes pels carrers propers fins que s’acaba la visita dels seus clients. “N’hi ha molts que venen dels creuers que arriben a la ciutat”, afegeix Jaume Artigues, president de l’Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l’Eixample. “Els porten des del port fins al centre en bus. Aquí fan la visita i tornen a baixar en bus”, assegura.

“Ens sembla molt bé que l’Ajuntament actuï contra la contaminació de la nostra ciutat amb adhesius als vehicles dels ciutadans”, diu Faidella, “però és incongruent que no faci res en relació amb els autocars turístics, de desenes de places i amb equips d’aire condicionat”, afegeix.

A les queixes de Faidella s’hi afegeixen almenys tres comunitats de veïns més, l’Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l’Eixample i les Finques Ollé Bertran. De moment la resposta del Districte encara no ha arribat. Els afectats del carrer Provença critiquen que després de quatre reunions en tres anys i més de 30 instàncies i denúncies emeses per les comunitats de veïns, la situació segueixi exactament igual.

Per altra banda, les reunions entre SOS Ronda Universitat i el Districte tampoc han provocat canvis perquè el problema se solucioni. De fet, l’entitat ja està en converses amb Eixample Respira per a una futura protesta conjunta a la zona. Armengou també es queixa que els usuaris dels autobusos pugen i baixen al mig del carrer per manca d’espai. “Amb tant de trànsit els conductors s’aturen en doble fila i això també fa que la vista, en creuar, sigui més reduïda”, diu alertant del perill de la situació.

CONSCIENTS DEL PROBLEMA
Des de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona asseguren a aquest setmanari que són conscients de la problemàtica que rodeja la Ronda Universitat i el carrer de Provença. Les mateixes fonts defensen que s’està “treballant per trobar una solució”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram