El concepte de rebaixes ha canviat en els últims anys. Foto: Línia

Una munió de gent preparada per entrar en uns grans magatzems just abans de la seva obertura. Aquesta era la foto que fins fa poc il·lustrava millor l’inici de les rebaixes. La imatge, però, ha perdut molta força en els últims anys.

El sector del comerç ha vist des de fa un temps com el seu esquema clàssic de vendes s’ha anat difuminant, principalment la campanya de rebaixes. El passat 7 de gener va arrencar, teòricament, una nova edició de les rebaixes d’hivern. Teòricament perquè les rebaixes, enteses com abans, ja no existeixen. “Les rebaixes com el període on es feien descomptes per vendre estoc acumulat pràcticament han desaparegut. S’han convertit en una campanya comercial més”, explica Joan Carles Calbet, president de RETAILcat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya. Aquesta liberalització de les rebaixes provoca que la gent pugui trobar comerços que fan descomptes durant la campanya de Nadal.

EL COMERÇ VOL CONSENS
Per recuperar l’impacte que abans tenia el tret de sortida de les rebaixes, des del petit comerç demanen establir una data de consens sobre el seu inici. “El sector comercial hauria d’acordar el dia d’inici perquè ens beneficiaria a tots”, afirma Calbet. El president de RETAILcat remarca que el més important és l’acord del sector i no el que marca la llei catalana del 2017, que va flexibilitzar les dates tradicionals per fer promocions (7 de gener i 1 de juliol).

Des de la Fundació Barcelona Comerç, Lluís Llanas, un dels seus vicepresidents, també demana “unes rebaixes amb un dia fix d’inici i amb temporades llargues perquè la gent miri preus i compri els estocs” i no la situació actual on “anem de rebaixes en rebaixes”.

EL FRED POT AJUDAR
Pel que fa a les expectatives per a aquestes rebaixes d’hivern, els comerciants creuen que poden ser positives a causa del descens de les temperatures en comparació al desembre. “Si es confirma la baixada de les temperatures, ens pot ajudar a tenir una campanya una mica millor que la de l’any passat, especialment al sector de la moda i el tèxtil”, conclou Calbet.

La campanya de Nadal, millor que la de l’any passat

L’última campanya de Nadal ha anat una mica millor que la de l’any passat i ha aconseguit un augment de vendes del 2%, tal com expliquen des del RETAILcat.

“Aquest any el Black Friday, que és el que ara marca l’inici de la campanya, va ser millor que el de l’any passat, tot i que després els primers dies de desembre van ser més fluixos”, afirma Joan Carles Calbet, president de RETAILcat. En la mateixa línia s’expressa Lluís Llanas, vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, que parla d’un “lleuger augment” de les vendes en relació a la passada campanya. Tot i això, Llanas deixa clar que l’escenari no és per tirar coets, ja que “el canvi d’hàbits de la gent es nota”.

I és que no només les rebaixes han patit canvis en els últims anys. La campanya de Nadal ha vist com la irrupció del Black Friday trencava el seu antic tret de sortida, que era el pont de la Puríssima. Aquesta situació, tal com diu Calbet, fa que la campanya de Nadal “s’allargui massa i les vendes no augmenten, sinó que s’avancen al novembre”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram