Una terrassa amb llocs ocupats i d’altres de buits al barri de Sant Antoni. Foto: Aina Martí / ACN

Fa una mica més d’una setmana que bars i restaurants van poder tornar a obrir, amb l’aforament limitat i aplicant les mesures de seguretat necessàries. La setmana passada també va ser la del Black Friday, la famosa campanya de descomptes dels Estats Units que fa temps que tenim aquí i que, en molts casos, acaba durant una setmana. Van ser, aquestes dues coses, una alenada d’aire fresc per al sector de la restauració i el petit comerç en general?

“El Black Friday va ser més fluix que en altres anys i moltes botigues no el van fer. Tot i això, les vendes de les botigues que el van fer van ser millors que les setmanes anteriors”, afirma Jordi Arias, president de Sant Antoni Comerç. Sobre la restauració, Arias diu que la reobertura no es pot comparar amb la primera d’abans de l’estiu. “Aquella va ser molt forta i ara la gent ha estat més prudent”, afirma. El president de Sant Antoni Começ lamenta que el sector “està molt tocat econòmicament i anímicament perquè tot plegat suposa un desgast emocional i psicològic”.

De Sant Antoni passem a Sagrada Família, on el Black Friday “va ser com un fantasma” perquè no el van veure, diu Amor García, la presidenta de l’eix comercial del barri. “Creiem que la gent feia temps que no anava al centre i divendres hi va anar”, afegeix García. De fet, diu que fa dos dissabtes, quan es va organitzar el Dia del Comerç Local, “es va treballar més”. Sobre la restauració, García afirma que el retorn al barri ha estat fluix. “No s’està treballant gaire. Un propietari que té dos treballadors em deia que segueixen tots dos en ERTO i que sent ell sol ja en fa prou”, afegeix García.

El sector de la restauració està “tocat anímicament”, diuen des de Sant Antoni

De fet, el concepte del Black Friday genera controvèrsia, ja que és un model que no acaba de convèncer. “Són unes rebaixes encobertes i significa importar una cosa que aquí no té sentit, a banda que la majoria de compres aquest dia es fan per internet a les grans plataformes”, afirma Xavier Llobet, president del Cor Eixample (Dreta de l’Eixample). Pel que fa als bars i restaurants, Llobet diu que de moment hi ha hagut dies de tot. Des de l’Esquerra de l’Eixample, Sergio Moral (Nou Eixample) diu que en línies generals el Black Friday “es va fer poc”, tot i que alguns comerciants del barri sí que van millorar una mica les vendes. Sobre bars i restaurants, parla d’una “petita revifada” en el marc d’una realitat molt complicada.

36% MENYS DE VENDES
Si fem un salt cap al Fort Pienc, la tònica és més o menys la mateixa. Marcos Peña, el president de l’Eix Comercial Fort Pienc, diu que el diumenge va ser un bon dia per a la restauració però considera que “encara és aviat per analitzar com ha anat la reobertura”. Sobre el Black Friday, Peña dibuixa el mateix escenari de Sant Antoni: “Va anar bé però no com els altres anys. Va fer que les vendes fossin millors que les setmanes anteriors”. Les xifres que s’han publicat coincideixen amb el que diuen des dels eixos, ja que Comertia, per exemple, ha parlat d’una caiguda del 36% de les vendes durant aquest Black Friday en comparació amb l’any passat. “El tancament perimetral municipal tampoc ha ajudat les vendes, ja que ha fet reduir notablement els desplaçaments entre poblacions”, recorden des de Comertia.

En aquest escenari, sembla que la campanya de Nadal, que ja està en marxa, serà molt important per tal que el comerç local pugui tancar l’any amb una lleugera alegria.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram