El Black Friday ha arribat per quedar-se. Foto: Kippelboy

La campanya de Nadal és per al comerç local el moment més important de l’any. De fet, tradicionalment, gairebé una quarta part de les vendes anuals era al desembre. L’aparició fulgurant del Black Friday, però, ha trencat l’esquema clàssic del petit comerç, que veu com aquesta jornada comercial dels Estats Units ha arribat per quedar-se.

Un cop el sotrac de la crisi ha començat a quedar enrere, el comerç local encara amb determinació aquest nou repte. Des de la Fundació Barcelona Comerç, Lluís Llanas, vicepresident de l’entitat, afirma que “el comerç local ha de jugar a tot i adaptar-se al Black Friday”. Tot i això, Llanas admet que el que representa el Black Friday “és un model diferent del que nosaltres proposem”. I és que el vicepresident de Barcelona Comerç remarca que el petit comerç ha d’apostar “pel concepte de l’slow shopping, que vol dir un comerç que aconsella, que fa temporades llargues amb preus lògics i que no aposta per la venda impulsiva”. A banda, Llanas afegeix que el Black Friday s’acaba convertint en unes “rebaixes encobertes perquè s’acaben fent descomptes més dies”.

Des de l’entitat RETAILcat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, es mouen, amb matisos, en la mateixa línia. Consideren que la consolidació del Black Friday “obliga a una revisió del model del comerç”. L’entitat, de la mateixa manera que bona part del comerç de proximitat, veu amb recança el model que imposa el Black Friday, però admet que “les campanyes promocionals de curta durada són atractives per als clients”. Això fa, afegeixen des de l’entitat, que ara el comerç “s’ho juga tot en pocs dies i ha de preparar-se bé i veure com pot compensar la pèrdua de marges”.

LES VENDES NO CREIXEN
Aquesta realitat fa que les compres de Nadal quedin condicionades, ja que els hàbits de la gent estan canviant. Des de RETAILcat calculen que una de cada dues compres del Black Friday són una anticipació de les compres nadalenques. “En el fons no es produeix un creixement real en vendes, perquè són vendes que es deixen de fer en dies anteriors i posteriors”, afegeix el president de l’entitat, Joan Carles Calbet.

 

L’ocupació al comerç arriba
als nivells previs a la crisi

El comerç de la ciutat es va recuperant després dels efectes d’una crisi econòmica que va tenir un fort impacte per a la seva salut. I és que el nombre de treballadors contractats en el comerç minorista va créixer un 1,6% entre el 2016 i el 2017. En aquest mateix període també es va arribar als 80.031 afiliats a la Seguretat Social, segons les xifres del quart trimestre del 2017 difoses per l’Ajuntament.

Les xifres també mostren com, amb autònoms inclosos, el comerç representa més del 14% del total d’ocupació de la ciutat, amb més de 150.000 persones treballant en el sector. Pel que fa a la facturació, aquesta també va créixer. En el tancament del 2017 l’increment respecte de l’any anterior va ser de l’1,5% i es van facturar gairebé 13 milions d’euros.

Des del consistori també han explicat que gairebé un 40% dels responsables dels establiments a qui s’ha entrevistat consideren que el volum de negoci augmentarà en els pròxims anys.

Per últim, els barcelonins posen un notable alt (8,2) a l’oferta comercial de la ciutat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram