
L’acte del Dia Europeu del Comerç de Proximitat es va celebrar als peus de la Sagrada Família
Els comerciants de Barcelona han unit forces en defensa del comerç de proximitat amb motiu del Dia Europeu del Comerç, que s’ha celebrat aquest 9 de maig amb un gran acte davant la façana del Naixement de la Sagrada Família. L’esdeveniment, organitzat per Barcelona Comerç, Barcelona Oberta i altres entitats del sector, ha posat de relleu el paper clau que ha tingut el comerç local en la vitalitat econòmica, social i cultural tant de la ciutat com del conjunt d’Europa.
L’acte ha comptat amb una variada programació lúdica i artística oberta a la ciutadania: s’ha fet una acció de graffiti en directe amb motius europeus i comercials, tallers familiars i la interpretació coral de l’Himne d’Europa, What a Wonderful World i la Cançó del Venedor, a càrrec de més de vuitanta cantaires de corals catalanes. També s’ha llegit el Manifest de Barcelona: Fem Comerç, Fem Ciutat, Fem Europa 2025, signat per una quinzena d’entitats comercials i empresarials d’àmbit català, i s’ha desplegat una gran bandera europea com a símbol del compromís de la ciutat amb una Europa més propera i humana.
El manifest ha reclamat un major reconeixement institucional i administratiu, així com un accés més just i directe als fons europeus, amb línies específiques per al sector comercial de proximitat. També s’ha reivindicat la simplificació de la càrrega burocràtica, i s’ha defensat aquest tipus de comerç com a motor econòmic i social i pilar de cohesió urbana i sostenibilitat.
En declaracions a Línia Eixample, el president de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, ha destacat la dimensió europea de l’acte i el valor simbòlic de l’espai escollit: “La Sagrada Família representa una Barcelona oberta al món, però també és un espai de barri i de veïnatge. Per això hem celebrat aquest dia aquí, reivindicant un comerç que ha estat essencial durant els moments més durs de la pandèmia”.
Puig també ha defensat el comerç de proximitat com a eix d’un model econòmic alternatiu: “És un comerç que acompanya, que dona servei al ciutadà i que representa una altra manera de fer economia i política, més propera, més humana”. Davant dels reptes actuals, ha fet una crida clara a la unitat: “Vivim moments complicats, però ens en sortirem si fem pinya al voltant de la microeconomia, la que és més a prop de la gent”.
Barcelona, capital del comerç
Aquest any, la celebració ha tingut una rellevància especial pel compromís de Barcelona amb la seva candidatura per ser la primera Capital Europea del Comerç de Proximitat a partir del 2026, una iniciativa impulsada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe, ja aprovada pel Parlament Europeu. El reconeixement suposaria un any sencer d’activitats internacionals a la ciutat entorn del comerç local, i hauria de permetre, segons Puig, “recuperar projectes encallats i obrir grans debats sobre qüestions clau com l’urbanisme comercial”. El suport institucional també s’ha fet visible amb la presència de la directora del CCAM, Agnès Russiñol, i de representants municipals com l’alcalde Jaume Collboni, que ha subratllat el paper del comerç local en fer una ciutat “més habitable”.
La celebració s’ha estès durant tot el cap de setmana, amb activitats als diferents eixos comercials de la ciutat, aparadors decorats, fires, mostres i iniciatives culturals que han reforçat el missatge central de la jornada: Europa comença als nostres carrers i botigues.