Mario Gómez

En Mario Gómez, àlies Mario Los Códigos, és un dels artistes que ha impulsat la seva carrera gràcies a les batalles de cançons. Foto cedida

Viure de l’art mai ha estat fàcil i del rap en concret, tampoc. Ens podem imaginar persones cantant als vagons del metro o del tren, improvisant i rapejant amb estímuls del mateix vagó. Són espais, potser, hostils tant pel cantant com pel públic, que molt sovint se sent incòmode. Encara hi ha persones que canten al metro, però no es tracta d’un fenomen que tampoc vagi a l’alça. Des de fa dos anys, però, ha aparegut un espai on l’artista d’aquest gènere pot mostrar les seves cançons en un entorn on el públic l’escolta i se sent còmode.

Es tracta d’un projecte nascut de la comunicació actual a través de les xarxes. Una iniciativa on una persona lluita perquè qualsevol pugui mostrar el seu talent i pugui impulsar la seva carrera. Tot allunyat de qualsevol interès lligat al món de les agències de representació o de l’estil de promoció tradicional. Tot això existeix a Barcelona. Es tracta d’un moviment musical entorn del Hip Hop concentrat al Parc de l’Espanya Industrial, a Sants. Parlem del projecte que impulsa Batallas De Promesas (BDP) amb les batalles de cançons.

Batalles de cançons?

BDP és una iniciativa que vol impulsar nous artistes de l’escena underground –aquella que no és coneguda–. Així ho defineix el creador de l’organització, Alejandro Casajuana ‘Jano’. El que busca, remarca, és “ajudar l’artista que no té diners i un pressupost per promocionar la seva música”.

Però com ho fa? BDP té un canal de Youtube, una pàgina d’Instagram i de Twitter on distribueix el seu contingut: les batalles de cançons que organitza.

I què són les batalles de cançons? És un esdeveniment que va néixer arran de la pandèmia on joves talents feien una competició cantant les seves cançons i un jurat vota la que més els hi agradava –amb uns paràmetres el màxim d’objectius possible–. Tot plegat en un format d’eliminatòria. Una de les primeres crítiques que van rebre va ser que la música és un art subjectiu i que convertir-ho en una competició no era una bona idea. El que va fer BDP va ser escoltar els crítics, acotar els criteris a l’hora d’escollir un guanyador i deixar clar que sempre volen “difondre cultura i talent”.

Quan en ‘Jano’ explica que volen donar oportunitats als artistes és perquè, després de molta feina, el seu espai té molta visibilitat de cara al gran públic. I és que a YouTube tenen 324.000 subscriptors i milions de visualitzacions i a Instagram 124.000 seguidors. Són els seus dos canals principals pels quals distribueix el seu contingut i on aconsegueix que es facin virals els vídeos. De fet, el darrer any i mig moltes de les cançons que s’han viralitzat a esdeveniments organitzats per BDP han estat vídeos que pàgines especialitzades en aquest contingut han penjat sense el permís d’en ‘Jano’. “Jo he treballat perquè el projecte em donés fruits, però és probable que n’estigui donant més dels que esperava”, afirma. I és que el projecte de les batalles de cançons ja no només existeix a Barcelona.

Urban Roosters, l’empresa i organització de batalles improvisades més gran de l’Estat –el seu equivalent seria la Lliga Professional de Futbol–, ha invertit en la marca de BDP i els ha finançat una gira per 16 ciutats d’Espanya. “És una experiència única que em permet imaginar que arribarem molt més lluny si treballem bé”, afirma en ‘Jano’.

Cas en primera persona

En Mario Gómez, àlies Mario Los Códigos, té 23 anys i és un dels artistes que més s’ha beneficiat de l’impuls que li ha donat BDP. Participa en les batalles de cançons des de gairebé la primera edició i ha aconseguit fer-se un nom en l’escena underground. “Tota una generació d’artistes som coneguts gràcies a BDP”, diu.

El jove raper afirma que a l’inici no el va seduir el format de les batalles de cançons perquè creia que no es poden valorar. Però de seguida es va adonar que era un format molt explotable i que ja generava expectació: “Quan veus que allò ‘explota’ penses: ostres que tonto que no volgués participar-hi per si em jutjaven, si al final encara que perdis a la primera ja tens opcions de fer-te viral o que algú connecti amb tu”.

Actualment, Mario Los Códigos té més de 51.000 oients mensuals a Spotify i la seva cançó més famosa és NorthFace, que entre aquesta plataforma i YouTube té més d’un milió de visites. De fet, ha aconseguit que tothom se sàpiga la seva cançó allà on competeix. “NorthFace, AirForce, Chandal”, diu la tornada. Sobre els números, Gómez afirma que tot és gràcies a en ‘Jano’ i el seu projecte: “BDP és un trampolí per donar-nos visibilitat i tot el que estic generant és gràcies a ell”.

I encara que tot és un procés, ja està fent concerts, setmana si, setmana no, i ja té un mànager que l’ajuda a buscar-ne més.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram