carril de trànsit

La retirada de les terrasses provisionals de la pandèmia ha provocat la recuperació d’algun carril de trànsit. Foto: Línia Eixample

Durant la pandèmia, l’Ajuntament de Barcelona va permetre que bars i restaurants ampliessin les seves terrasses, sovint ocupant part de la calçada. D’aquesta manera, alguns trams de diversos carrers van perdre un carril de circulació. Ara que el període excepcional provocat per la covid és cosa del passat, moltes d’aquelles ampliacions de terrasses han desaparegut. A l’Eixample, això ha provocat una situació sorprenent. Mentre la tònica general al districte és la reducció de l’espai per a cotxes i motos, en alguns dels trams on s’han eliminat les terrasses de la calçada, s’hi han sumat nous carrils de trànsit.

Aquesta és la situació que han detectat nombrosos veïns i que han denunciat entitats com Eixample Respira. De moment, l’augment de carrils de circulació s’ha produït en trams de carrers com Girona, Bruc, Aldana, Ausiàs Marc, Vilamarí o Sicília. “La queixa ens ha arribat per part de veïns d’aquests carrers que no entenen quin sentit té habilitar un tercer carril de circulació”, assegura Luca Telloli, membre d’Eixample Respira.

Aquesta entitat creu que, en comptes de retornar l’espai alliberat als cotxes, es podria haver aprofitat per fer-hi carrils de serveis i, especialment, aparcaments de motos. “És una de les necessitats més grans que tenim”, diu Telloli, fent referència a la lluita de diverses plataformes per buidar les voreres de motos.

Precisament, aquesta és la qüestió que va traslladar la regidora d’ERC Rosa Suriñach a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat. En la seva resposta, la tinenta d’alcaldia d’aquesta àrea, Janet Sanz, va afirmar que s’havien estudiat “totes les opcions” possibles, però que en els casos concrets esmentats no hi havia cap alternativa viable i que la recuperació de la circulació “era el que tenia més sentit”. “Són espais que queden entre la vorera i el carril de serveis”, va detallar. Això sí, es va mostrar oberta a valorar la pacificació d’aquests trams en el futur i va recordar que, de fet, “Girona i Aldana seran eixos verds i, per tant, els trams que falten també s’incorporaran” als projectes corresponents.

“És una excusa feble”, considera Telloli. “Si ja hi ha un carril de serveis, es pot reorganitzar. És una eina que l’Ajuntament pot gestionar de manera tàctica amb un cost zero o pròxim a zero”, afegeix, assenyalant el que ell titlla de falta de voluntat.

“De manera silenciosa”

Més enllà del què, la crítica d’Eixample Respira també se centra en el com. “Els nous trams de circulació han aparegut del no-res. L’Ajuntament ha estat molt callat al respecte”, qüestiona Telloli. Així, des de l’entitat denuncien que el govern municipal hagi reincorporat aquests carrils “de manera silenciosa” i a final de mandat. A parer seu, si la situació d’aquests trams s’hagués anunciat, veïns i entitats haurien pogut dir la seva i haurien trobat alternatives més adequades. “El problema és que no hi ha hagut transparència”, resumeix Genís Domínguez, un altre integrant d’Eixample Respira.

Més carrers afectats?

Els membres d’Eixample Respira es mostren preocupats perquè aquesta conjuntura es pugui repetir en altres carrers del districte. “El carrer Calàbria, per exemple, compleix les característiques dels carrers que ja han recuperat un carril de circulació. Jo conec aquest cas, però potser n’hi ha més”, alerta Domínguez. Sigui com sigui, reconeix que no saben què passarà perquè, insisteix, no se’ls està informant. Amb tot, des de l’entitat observen un contrast entre aquest silenci i els anuncis a bombo i platerets que es fan de les noves pacificacions i superilles.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram