Els alumnes de sisè de Primària després de rebre el Premi a l’Emprenedoria pel seu projecte d’una coberta verda per a l’escola. Foto: Escola Alexandre Galí

Plantar diferents tipus de plantes al sostre de l’escola per reduir la contaminació de la ciutat. Aquesta va ser la proposta que van presentar els ‘Galinautes’, els alumnes de sisè de Primària de l’Escola Alexandre Galí de Sant Ildefons, al torneig internacional First Lego League que organitza la Universitat Politècnica de Catalunya i que el jurat va reconèixer amb el Premi a l’Emprenedoria.

Però com expliquen la Irene Gómez i en José Román, dos dels alumnes que van presentar el projecte al torneig que es va celebrar dissabte 8 de febrer al Campus de Sant Adrià de Besòs de la UPC, aquesta no va ser la seva primera idea. Aquest any, el repte consistia a millorar l’entorn, les ciutats i els edificis on viuen els alumnes. Per això, en un primer moment, l’objectiu dels ‘Galinautes’ va ser eliminar les barreres arquitectòniques que hi ha als parcs infantils cornellanencs. Però quan van veure que aquest era un repte inabastable per a ells, van buscar-ne un que fos més fàcil de fer realitat. Perquè, com explica el director del centre, Antonio García, així és com funciona el projecte a l’Alexandre Galí: els alumnes són els que fan les propostes, els que han de buscar les solucions i els que han de trobar una alternativa quan la cosa es complica massa. La mestra, en aquest cas, els acompanya i els ajuda quan ho necessiten.

SUPERAR MISSIONS
Un cop fixat l’objectiu, els estudiants es divideixen en dos grups i, mentre uns desenvolupen el projecte científic, els altres es dediquen a programar el robot que, juntament amb la seva proposta científica, hauran de presentar al torneig. Segons l’horari, en principi treballen en aquest projecte una hora i mitja a la setmana. Però en José i la Irene reconeixen que el projecte els apassiona tant que, al final, hi dediquen totes les estones que poden, com per exemple l’hora del pati.

Al centre de l’aula de robòtica hi ha una superfície plana, com si fos una taula, que és l’espai per on es mou el robot. Lego els dona la superfície, que té uns carrils marcats per on s’ha de desplaçar la màquina i on ha de complir una sèrie de “missions”, els reptes que el torneig planteja als estudiants perquè programin el robot. La Irene n’enumera algunes: pujar una rampa, gronxar un ninot que va en cadira de rodes, moure una grua o un ascensor o aixecar una superfície plana. Totes, fetes a escala pels mateixos estudiants amb peces de Lego.

Tot i que, com reconeix en José, el seu és un robot senzill en comparació amb el que portaven altres grups, els ‘Galinautes’ estan satisfets perquè van aconseguir acabar en quarta posició després de sumar 200 punts. De fet, cal reconèixer que els alumnes de l’Escola Alexandre Galí van competir contra nois i noies més grans que ells, d’ESO i de Batxillerat.

NOVES VOCACIONS
L’Antonio García, el director del centre, explica que per ells la competició queda en segon pla i que el seu principal objectiu a l’hora de participar en un projecte com aquest és la motivació que suposa per als estudiants, que aprenen amb molt d’entusiasme temes relacionats amb la tecnologia, la ciència o la programació. La Irene i en José assenteixen i reconeixen que, per a ells, el més important és passar-s’ho bé i aconseguir superar els diferents reptes que els planteja el torneig. Però García reconeix que hi ha un altre motiu per participar en aquest torneig: el futur dels estudiants.

El director explica que, des que hi participen, han detectat que, a l’hora de triar institut, les famílies miren en quins centres hi ha un bon programa educatiu de robòtica i programació que permeti continuar els infants amb la seva formació. Aquesta situació és nova, ja que abans la majoria d’estudiants anaven al mateix institut on hi havia els seus germans grans. A més, gran part d’aquestes alumnes són nenes, de manera que és una manera d’obrir camí per fomentar la presència de futures dones a les carreres científiques i tecnològiques.

FER-HO REALITAT
Tot i que per al centre els premis no són primordials, el paper de l’Escola Alexandre Galí al torneig organitzat per Lego i la UPC és un autèntic èxit. L’any passat, en la seva primera participació, el centre va aconseguir el Premi a les Joves Promeses amb una proposta perquè els astronautes, en tornar de la Lluna, no patissin miopia, una solució que, tot i que molt difícil d’aplicar, els experts van valorar molt positivament.

Aquest any, el jurat va reconèixer que aplicar la solució per reduir la contaminació de la ciutat seria molt viable. De fet, el director explica que el projecte dels alumnes ja està en mans de l’Ajuntament, que està estudiant les possibilitats per fer-lo realitat.