La Fundació El Llindar compaginarà les classes virtuals amb les presencials el curs que ve. Foto: Gemma Sánchez / ACN

El Llindar ha obert les inscripcions per al curs que ve i, segons Begonya Gasch, directora general de la Fundació, les xifres que estan registrant són “molt sorprenents”. Gasch explica a Línia Cornellà que, habitualment, quan aquest centre de segona oportunitat posava en marxa aquest procés, les inscripcions “sempre costaven més” i, en canvi, ara ja tenen unes “xifres més elevades que l’any passat”, amb més d’un centenar d’alumnes apuntats.

La directora creu que això és perquè, amb el tancament de les escoles, “hi ha hagut un despenjament important” de molts alumnes i assegura que la causa no són només els problemes de connexió amb internet.

Sobre la bretxa digital i els problemes de molts alumnes per seguir les classes que han sortit a la llum amb el coronavirus, Gasch considera que “no és nou”, però avisa que “ara es polaritzarà molt més”. Per això, adverteix que les costures de l’educació s’han trencat i que el que cal és “fer un vestit nou, no posar pedaços”.

MÉS PREPARATS
El programa educatiu que segueix El Llindar els “ha permès arribar a final de curs amb els alumnes connectats”, reconeix Gasch, que assegura que és tota una “paradoxa”, tenint en compte els problemes de connectivitat que tenen els alumnes del centre.

Els càlculs de la fundació reflecteixen que, aquest curs, un 16% dels estudiants no tenen wifi a casa seva i més de la meitat, entre un 50 i un 70%, no tenen ni ordinador ni tauleta.

Però el funcionament del centre ha fet que estiguessin “més preparats per treballar amb els alumnes”, com explica Gasch. Els dos factors que “han garantit la supervivència” són el fet de posar el focus a enfortir el vincle amb l’alumne, que es fa a través de trucades o de missatges, on es treballa individualment amb cada estudiant, i el sistema de trobades de treball amb tot l’equip docent del centre, un espai de treball que ja tenien i que simplement s’ha traslladat al món digital.

FORMAR ELS PROFESSORS
Un món que de cara al curs que ve prendrà més protagonisme. És per això que, aquest estiu, un dels objectius del centre serà formar els professionals perquè estiguin preparats per a l’educació híbrida, a cavall entre les aules i internet.

El Llindar ja està teixint “aliances de coneixement” amb centres com la UOC per poder donar als professors les eines necessàries per afrontar aquestes noves classes que es faran en un entorn virtual. Gasch explica que tot això forma part del “procés de construcció del ciberLlindar”.

PERRUQUERIA A INSTAGRAM
Ara, la fundació treballa perquè, el curs que ve, tots els alumnes tinguin garantida la connexió amb el centre. Per això calculen que necessiten, com a mínim, una cinquantena d’ordinadors.

Diverses empreses i organitzacions ja els han deixat ordinadors portàtils i altres aparells. També els han donat 50 targetes SIM amb connexió per un any, cosa que “és com apadrinar un alumne” per tot el curs i la millor eina “contra la bretxa digital”, segons Gasch.

Però per no perdre el fil, la directora general de la Fundació detalla que els professors han hagut de fer servir les eines que tenen a mà els estudiants, cosa que els ha portat a fer, per exemple, una classe de perruqueria a través d’Instagram.

FALTA DE SUPORT
Per últim, Gasch diu que, des de l’inici de la crisi provocada pel coronavirus, ningú els ha trucat per preguntar què necessiten, en referència a les administracions, i denuncia que “s’ha pensat molt abans com obrir els restaurants que com obrir les escoles”.