Oriol Lladó

Resulta que hi ha un servei que t’estalvia la despesa d’enviament i que no t’obliga a estar amb l’ai al cor, pendent d’una ruta de repartiment que sembla jugar al gat i a la rata amb tu. Una proposta comercial que no et cobra recàrrec a l’hora d’embolicar regals, que supera qualsevol algoritme de suggeriment amb el coneixement personal i que ofereix experiència i ofici en lloc d’inacabables tutorials de YouTube o manuals per descarregar amb un codi QR que mai s’acaba de carregar bé. Una marca que s’empesca packs regal amb gràcia i originalitat que desborden l’IA, que assegura als artesans i artistes de la zona marges de benefici dignes i que no necessita arrodonir per a cap projecte solidari perquè la implicació amb el veïnat i la ciutat la té de sèrie: no se’n pot desentendre perquè és on i des d’on treballa.

No és ni una nova app reinventant la sopa d’all ni una start-up que amaga la falta d’originalitat rere un lluent nom en anglès: és el comerç de tota la vida. El comerç amb noms i cognoms que ajuda a teixir el nostre dia a dia i que, passat l’estrès de la campanya de Nadal, com ha pogut i ha sabut, aixeca una bandera que no hauria de passar desapercebuda: estic aquí, al vostre servei!

Quin contrast amb la caòtica estesa de furgonetes de color blau aparcades de qualsevol manera, plenes de paquets i paquetets a la cerca del seu comprador despistat. Ben al contrari, aquesta malla d’establiments a peu de carrer se les han empescat aquests dies per oferir canguratges, guarnir les principals vies comercials i contribuir a les campanyes de cap nen sense joguina, de la mateixa manera que al llarg de l’any sumen en desenes de camins escolars i ajuden, amb petites aportacions, tants i tants equips d’esport amateur.

Les grans ofertes del millor preu ho són a mitges: no compten amb alguns beneficis d’alt valor afegit

Botigues, establiments de restauració i parades al mercat tenen un doble retorn al lloc on s’estableixen: el del servei que ofereixen, però també el de la seva presència, que és articuladora de ciutat, motor d’una societat enxarxada i associada que troba còmplices quan els necessita. Les grans ofertes del millor preu de les grans plataformes ho són a mitges. De fet, no compten amb alguns beneficis d’alt valor afegit que, en canvi, sí que ofereix el comerç de proximitat: carrers més segurs, menor petjada ecològica, oferta més diversa i preus més justos. És alguna cosa més que un lloc comú, això: el més barat de vegades surt més car, per a les nostres butxaques i respecte d’un model de ciutat més just i pròsper.

He escrit aquest article des d’una volguda mirada amable, més centrada en les llums que en les ombres (que hi són, és clar!), i ho he fet perquè hi ha obvietats que no ho són tant i que, en tot cas, cal que ens les repetim… Perquè la gran maquinària publicitària de les grans empreses i plataformes ja s’encarrega d’enlluernar-nos diàriament amb les facilitats de les compres amb un sol clic. Que serveixi aquest article de modesta contribució per ajudar a veure una mica més enllà… I a la propaganda dels grans, confrontem la propaganda dels petits. Això sí, no deixem de posar-nos al dia i de millorar, que és molta la feina a fer!

Barcelona fa un gran pas per ser la capital europea del comerç de proximitat
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram