Catalunya és el territori de l’estat que més turistes estrangers rep. Així ho ratifiquen les dades del balanç turístic de l’any 2013. I és que un de cada quatre visitants estrangers que arriben a Espanya tria Catalunya com a destí de vacances.
Enguany, 15,59 milions de turistes han passat per terres catalanes, un vuit per cent més que l’any anterior i la millor xifra d’arribades internacionals mai registrada, segons el baròmetre de l’Organització Mundial del Turisme (OMT).
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, valora positivament les dades i remarca que el turisme estranger ha crescut “perquè s’ha incrementat el màrqueting destinat a buscar turistes amb més poder adquisitiu”. En conseqüència, la despesa dels visitants ha augmentat a un ritme major que el del nombre d’arribades i supera els 14.000 milions d’euros, un 14,2 per cent més que l’any 2012.
En declaracions a Línia Ciutat Vella, el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, assegura que s’ha elaborat un pla de màrqueting per als anys 2013-2015, on els objectius són “augmentar en un 15 per cent els ingressos turístics, la desestacionalització, la despesa turística i el poder de marca”. Per aconseguir-ho, Espasa afirma que “s’ha de passar de la promoció turística offline a la online, aconseguir fidelitzar els visitants, orientar-se més cap a la demanada que cap a l’oferta i construir una plataforma online on els visitants puguin compartir les seves experiències”.
AVANTATGE O INCONVENIENT?
Tot i que a Catalunya el sector de la indústria té molt de pes, el turisme comença a agafar força i ja suposa el 12 per cent del PIB.
Per a Xavier Espasa, el creixement del sector turístic a Catalunya té avantatges i inconvenients. “L’augment del turisme genera riquesa i llocs de treball i, a més, tenim una molt bona oferta complementària per a tot tipus de visitants, però no tot són beneficis”, explica. “Per això s’ha de vigilar que sigui un turisme sostenible, que aporti valor i que no ens costi diners. En definitiva, volem turisme de qualitat”, conclou.
Desconcentració territorial de l’activitat turística
L’Ajuntament ha posat en marxa els Plans de Turisme de Districte com a eina de desconcentració territorial de l’activitat turística a Barcelona, per tal d’ordenar i obtenir una millor distribució dels seus efectes en el conjunt del territori i afavorir-ne una millor gestió. Es tracta d’un nou mapa turístic de la capital catalana que posa en valor la identitat de cada barri i districte i en destaca tots els seus atractius, de manera que els turistes descobreixin els “secrets més ben guardats de la ciutat”.
Ciutat Vella és, segurament, un dels districtes més coneguts pels visitants i pels mateixos veïns de Barcelona. Però els seus carrers amaguen encara alguns racons per descobrir. Amb la intenció de donar-los a conèixer, el Districte ha elaborat un pla de turisme basat en la cultura, el patrimoni històric i arquitectònic i el comerç. I també en la sostenibilitat, amb la intenció de conciliar l’activitat dels residents amb els turistes i aconseguir una convivència cívica al centre històric de la ciutat.
Com a reclams a potenciar, hi ha el Born Centre Cultural i el desconegut monestir romànic de Sant Pau del Camp.