
La reforma de la Via Laietana viu els seus últims dies. Foto: Blanca Blay/ACN
La nova Via Laietana s’inaugurarà el 29 de juny, després de més de tres anys d’obres i una inversió de 38 milions d’euros. Després de l’obertura fa dos anys del tram superior, entre Urquinaona i Antoni Maura, a partir del diumenge 29 s’obrirà el tram inferior, on encara hi ha tanques, i es recuperarà el sentit ascendent a tot el carrer. El carril de pujada quedarà restringit al transport públic, veïns, taxis amb origen o destí a la zona restringida, usuaris d’aparcaments, clients d’hotels i vehicles de distribució de mercaderies. A banda d’aquest carril n’hi haurà un de segregat per a la bicicleta. Després de l’estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per sancionar el pas de vehicles no autoritzats.
La inauguració del diumenge 29 es farà amb una festa ciutadana. Durant tot el dia, entre les 10.30 i les 18.00 hores, la Via Laietana s’ocuparà amb activitats familiars, música i tallers i, un cop acabi la festa ciutadana, diumenge a la nit s’obrirà al trànsit en tots dos sentits.
Més de tres anys d’obres
Les obres per transformar l’avinguda van començar el març del 2022 i s’han fet en dues fases. La segona fase de les obres va començar el setembre del 2023 i ha obligat a desviar i recol·locar nombrosos serveis del subsol, amb algunes de les intervencions de serveis de més complexitat dels últims anys, ja que ha afectat conduccions d’aigua, llum, gas, telecomunicacions i col·lectors d’aigües pluvials. De fet, les obres han provocat importants embussos en determinades hores.
Ara la reforma arriba al seu final i la Via Laietana tindrà més espai per als vianants i menys per al vehicle privat, un dels objectius d’aquesta transformació iniciada durant la darrera etapa d’Ada Colau com a alcaldessa.
Ara el carrer passa de cinc carrils a tres: dos de baixada i un de pujada. En sentit mar un dels carrils és per al bus-taxi amb bicicleta autoritzada i l’altre permet la circulació a tots els vehicles. En canvi, el carril de pujada és de circulació restringida al transport públic i el trànsit local. A més, de pujada també hi ha un carril bici segregat.
Més espai per als vianants i la mobilitat sostenible
“Si tots recordem com era la Via Laietana d’abans, segur que tots tindrem al cap que era un carrer a evitar quan anaves a peu. Doncs aquest és un carrer, després de la transformació, que vindrà de gust passejar-hi, un guany realment molt important”, ha indicat en declaracions als mitjans la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme Laia Bonet.
La tinenta ha subratllat que és ja el final de tres anys d’obres “intenses” i ha destacat que és una de les transformacions més importants a la ciutat. Un guany, ha dit, no només per Ciutat Vella, sinó “per tota la ciutat” i que permet guanyar espai als vianants i també en verd i mobilitat sostenible.
En alguns casos les voreres no superaven els 2,6 metres i ara s’han ampliat fins a més de 4 metres. A més, s’ha prioritzat el transport públic i afavorit l’ús de la bicicleta amb un carril exclusiu segregat de pujada, però no de baixada, on les bicicletes han de compartir carril amb els cotxes.
Vehicles autoritzats al carril de pujada
Bonet ha explicat que ara s’ha de fer una bona configuració de quins són els usos que seran possibles en el carril de pujada, restringit als autobusos i el trànsit local. “Passem a un sol carril i on hem de poder prioritzar allò que realment és imprescindible”, ha dit. D’altra banda, ha deixat la porta oberta a “poder anar fent els ajustos que pertoquin” segons es vegin els hàbits de mobilitat al voltant de la Via Laietana.
Pel que fa al transport públic, a partir del 30 de juny es recuperarà el pas de la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destí a l’Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta. Així, connectarà amb l’Eixample de pujada a través de la Via Laietana. També es recupera el pas del bus de barri 120, que recupera el recorregut de pujada fins a Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i el 120, seguiran circulant-hi les línies V15 i V17.
A més del transport públic, en aquest carril hi podran accedir els veïns dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta. Segons Bonet, es treballarà sobre la base dels veïns empadronats als barris i que s’hauran de donar d’alta per poder estar de forma fixa i permanent en aquesta llista de vehicles autoritzats. Seria un format “semblant a l’àrea verda, però que suposi el mínim de càrregues possibles per als veïns del barri”, ha explicat.
Preguntada per l’exclusió dels veïns del Gòtic, que queden fora d’aquesta autorització, Bonet ha dit que ja tenen una sortida en sentit muntanya a través de la Rambla. Així, a excepció dels veïns dels barris autoritzats, qualsevol veí o veïna de la ciutat que vulgui senzillament creuar la ciutat amb cotxe “Via Laietana no és una opció”, ha subratllat Bonet, que ha indicat que per fer-ho la via seria pel Passeig Picasso i Lluís Companys o pel Paral·lel.
Pel carril de pujada de Via Laietana es permetrà també -a banda de busos i veïns- l’accés als taxis amb origen o destí dins l’àmbit de circulació restringida i usuaris d’establiments determinats situats al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, com ara els tallers de reparació de vehicles, aparcaments o clients d’hotels, hostals i pensions del mateix barri. Així mateix, també podran accedir al carril els usuaris de la plataforma logística del Mercat de Santa Caterina i, en un horari determinat i només fins a Antoni Maura, els vehicles de distribució urbana de mercaderies.