“La pujada homogènia de les tarifes evidencia un greu problema i una mancança”. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat la FAVB després que, el passat dijous 28 de desembre, el consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) anunciés l’augment de les tarifes dels bitllets i els abonaments per als transports públics de la ciutat. Després de dos anys amb les tarifes congelades (un fet que feia que el títol més utilitzat, la T-10, costés menys de 10 euros), l’ens va decidir augmentar les tarifes amb un ascens mitjà del 2%, de manera que els únics dos títols de transport que es mantindran amb el preu del 2017 seran la T-Jove (105 euros) i la T-Mes per a les persones aturades.

En un comunicat que va veure la llum l’endemà de la publicació d’aquestes pujades de preu, la FAVB lamentava aquest augment, que no protegeix “la mobilitat obligada diària“ dels usuaris del transport públic. El text arrenca assegurant que l’endeutament d’aquests ens s’ha d’afrontar “amb mesures que evitin augmentar l’alt percentatge que signifiquen les aportacions al seu finançament que fan els usuaris a través de la compra dels bitllets”. La Federació defensa aquest punt des d’un doble argument: perquè cal garantir el dret a la mobilitat, ja que “els viatges són una despesa molt important en la majoria de les economies familiars”, i perquè aquest augment no incentiva el pas de la gent que fa servir vehicles privats cap al transport públic. La FAVB també apunta que a la resta de demarcacions del país (Girona, Lleida i Tarragona), els preus no han pujat.

L’entitat veïnal també considera “incongruent” que precisament la T-10, el títol que permet fer menys viatges, sigui el més adquirit any rere any i denuncia una “mancança en la política tarifària” que permeti fidelitzar encara més usuaris i assegura que cal estudiar noves fórmules (apuntant, per exemple, a les que ha proposat l’Associació per a la Promoció del Transport Públic) perquè sigui el mateix sector “qui pagui el cost real del transport sense castigar amb pujades els veïns” o “buscar fórmules indirectes a través d’un fort transvasament de la recaptació de la taxa turística al transport públic i amb polítiques impositives a la indústria turística”.

REBUIG DE L’OPOSICIÓ
A les crítiques veïnals també s’hi han afegit les dels diferents grups polítics de l’oposició a l’Ajuntament. Un dels més explícits va ser l’antic soci de govern d’Ada Colau, el PSC, que a través del seu president a la ciutat, Jaume Collboni, va acusar l’alcaldessa d’un “tarifazo que castiga directament les famílies treballadores”. Els socialistes van lamentar especialment l’augment de la T-10, el títol més utilitzat.

El PDeCAT, per la seva banda, va denunciar que Colau “ha abandonat els ciutadans de Barcelona” donant suport a aquest augment. L’exalcalde Xavier Trias va assegurar que “la insensibilitat i allunyament de la realitat del Govern Colau és inaudita”.

Per últim, Ciutadans també va criticar la pujada de les tarifes i a través del seu regidor Santiago Alonso va dir que “Colau avala i executa el 2018 la pujada del preu de transport públic dissenyat per CiU”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram