Com s’estructura un eix com el del Raval que aglutina gairebé totes les associacions comercials del barri?Ara mateix estem en el procés de redacció d’uns estatuts nous que permetin que totes i cada una de les associacions hi vegin reflectides les seves necessitats i neguits. Estem buscant un comú denominador perquè tots estiguem còmodes.

Amb quanta gent compta l’Eix Raval?Ara en total som unes deu associacions. Pel que fa al número d’associats són molts més. I és que només comptant el Mercat de la Boqueria, ja són uns 300 els associats. En total rondem entre els 800 i els 900. Tot i que encara quedin associacions per dinamitzar, el nostre objectiu és acollir sota el nom d’Eix Raval totes les entitats comercials del barri.

Com s’ha viscut l’època de rebaixes des d’un eix tan cèntric i amb tant moviment turístic?Ja l’any passat l’època de rebaixes va ser dificultosa i, enguany, encara més. En xifres, en comparació amb l’any passat, les vendes s’han reduit entre un 5 i un 10 per cent. A més, hi ha l’agravant de la competència de les grans botigues que es poden permetre fer descomptes ja en època de Nadal.

Veient que l’inici d’any ha estat complicat, com augura que acabi aquest 2013? Penso que el sector del comerç està molt afectat per la crisi i, tot i que nosaltres ho agafem amb il·lusió, l’espectativa no ens acompanya i no sabem ni fins a quin punt arribarem ni quan s’aturarà la baixada de les vendes.

Què feu des de l’Eix Raval per fer front a aquesta situació? Intentem dinamitzar el comerç, proposar activitats, impulsar que s’obrin botigues. Engegar un comerç costa molt però tancar-lo és molt senzill.

El Raval és una de les zones de Barcelona amb més comerç nouvingut. Quina és la relació que tenen amb l’Eix? Molts d’ells ja estan associats. Tot i així nosaltres estem treballant des de l’Eix quines són les fórmules més adequades per incorporar i integrar aquest comerç nouvingut.

Són emprenedors que venen d’una cultura comercial ben diferent… Molts creuen que per obrir fins les 12 de la nit, incompleixen els seus horaris però no és així. Hi ha botigues d’alimentació que, de la mateixa manera que en el sector de la restauració, poden obrir fins a aquesta hora. Si no complissin amb la normativa, ja els hi haurien tancat el negoci o tindrien sancions administratives.

El fluxe de turisme que hi ha al barri provoca que des de l’Eix us mantingueu a favor de la liberalització horària? Nosaltres ens posicionaríem a favor d’un tema que sigui favorable per a tothom. Aquest considero jo que és un aspecte complicat perquè cal també conciliar la vida familiar i la laboral. El petit comerciant treballa tots els dies i el diumenge és el que té lliure per estar amb la família.

D’altra banda, però, hi ha el tema turístic i ens trobem amb la paradoxa que els dies que estan de visita a Barcelona són els dies festius. En aquest sentit, depenent del tipus de botiga, veiem lògic que vulguin aprofitar aquests dies per fer caixa.

La seguretat i l’enllumenat són temes que preocupin a l’Eix Raval? Nosaltres demanem que no afluixin sinó que continuin augmentant en seguretat com en il·luminació. En aquest últim aspecte, ara l’Ajuntament treurà un pla d’estudi de tots els carrers de la ciutat per tal de veure de quina manera poden millorar-ne l’enllumenat.

Sou una de les associacions comercials més actives. Quines accions teniu preparades per aquest any? Del 18 al 24 de març encetem una campanya de promoció de la plaça Gardunya on els comerciants s’han vist afectats per les obres durant molt temps. Amb cada compra la botiga podrà oferir als clients un bitllet de metro gratuït. Cada establiment marcarà el seu preu a partir del qual regalarà el tiquet. És una campanya que fem amb el recolzament de TMB.

Més enllà d’aquesta acció concreta, organitzem quatre fires al carrer, una a cada estació de l’any i també, cada mes, impulsarem una fira a la plaça de la Filmoteca. Serà un mercat alternatiu.

Si poguéssim definir el comerç del Raval, a grosso modo, podríem dir-li vintage? Efectivament. El Raval és un barri que segueix la moda vintage, sobretot a la zona del carrer Riera Baixa. Allà, tos els dissabtes hi ha una fira al carrer que estem estudiant ampliar als divendres degut a l’èxit que té.

Una de les tasques de l’Eix és adaptar les seves accions a l’entorn, el comerç i els ciutadans… Sobre aquest tema nosaltres estem estudiant la possibilitat d’organitzar rutes. Per una banda som el barri de Barcelona que, podríem dir, té més cultura per metre quadrat -CCCB, Macba, palaus, universitats…- i per altra, tenim un sector comercial molt definit.

Amb aquests dos pilars volem organitzar rutes culturals-comercials tant per a turistes com per a ciutadans perquè coneguin amb més profunditat el barri.

Josep Maria Nebot /és el president de l’Eix Raval

És president de l’Eix Raval des de l’1 de març del 2012. En una assemblea es va decidir tota una nova junta i, a partir d’aquell moment, altres associacions comercials del barri es van anar unint de tal manera que l’Eix Raval està creixent per arribar a ser un dels més potents de la ciutat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram