Gemma Badia Línia

Gemma Badia, just abans de l’entrevista amb el Línia. Foto: Joanna Chichelnitzky

L’alcaldessa de Gavà rep el diari Línia per repassar l’actualitat local i metropolitana. “Soc molt concisa”, avisa Gemma Badia (PSC) abans de començar l’entrevista. I ho demostra al llarg de la conversa, que té lloc gairebé un any després d’haver rellevat Raquel Sánchez, ara ministra de Transports, a l’alcaldia. De fet, res feia pensar que aquell tranquil cap de setmana de juliol del 2021 Badia rebria una trucada de Sánchez per oferir-li el càrrec.

Fa un any que és alcaldessa. Què se sent quan el teu grup polític et proposa per rellevar una batllessa que se’n va a fer de ministra? Vertigen?
Vertigen en primer lloc, sí. Després sorpresa per com va anar tot. I posteriorment, un honor. Va haver-hi un moment que ens van convocar a una reunió d’urgència, aquí, i de cop i volta vaig fer un clic. Vaig enviar un WhatsApp a la Raquel, i em va trucar de seguida.

Vostè era la tercera tinenta d’alcaldia. Com es va cuinar el relleu?
Això és una proposta de partit, de l’alcaldessa i de certes converses.

Ningú s’imaginava que Sánchez seria nomenada ministra. Vostè tampoc, suposo…
Algú sabia que havien demanat certa informació personal d’ella, però més enllà d’això no se sabia res. Era un secret d’Estat [riu].

“Ningú sabia que Sánchez seria nomenada ministra. Era un secret d’Estat”

Parlant de la ministra, i entrant ja en matèria, Sánchez va comentar fa unes setmanes que la suspensió del projecte d’ampliació de l’aeroport “no és irreversible” i va apostar per recuperar-lo, perquè creu que és “una finestra d’oportunitats extraordinàries”. Hi està d’acord?
Sí. Ampliar l’aeroport és molt convenient en molts sentits. Això sí, s’ha de fer bé. Com a gavanenca he de dir que hi ha una línia vermella, que és el soroll dels avions. Jo l’he patit molt. Aquí hi ha un compromís molt fort i evident per part de la ministra [Sánchez]. Aquest compromís me’l faig meu, i he de garantir que no hi haurà cap increment del soroll. Ara que es reprèn l’activitat a l’aeroport d’una manera més regular cal que es respecti tot el que s’ha aconseguit.

De fet, el març l’AV Gavà Mar, un barri que ha patit molt el soroll dels avions, va expressar el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport en una compareixença al Parlament. Al·legaven que les obres tindrien un impacte mediambiental negatiu. Creu que l’ampliació és encertada en l’actual context de crisi climàtica?
Li seré molt franca. Gavà té directament una implicació amb temes de soroll. A partir d’aquí, que a mi em preguntin quin és l’impacte mediambiental és com si ara vas a l’alcaldessa de Granollers i li preguntes el mateix.

La seva prioritat és el soroll.
Evidentment. Les avaluacions mediambientals no les ha de fer Gavà. Els informes, tampoc. Però com a vicepresidenta de l’associació Airport Regions Council tinc molt clar que sempre que es consideri que es respecten certs límits, evidentment que es pot tirar endavant l’ampliació. Jo tinc una responsabilitat de cara als meus veïns i veïnes, i el soroll és una línia vermella. A partir d’aquí, s’ha de valorar quina és l’afectació real i quina és la conveniència real. Ara com ara, penso que és molt interessant trobar una sortida a aquesta ampliació de l’aeroport.

Per què?
L’activitat de l’aeroport és molt positiva, perquè ens genera moviment de mercaderies, negoci i oportunitats. Però això no només es queda al Delta, ja que parlem d’un aeroport internacional. Tot plegat pot revertir aquest desastre d’economia que ha fugit de Catalunya i s’ha posicionat en uns altres llocs, i que ens ha estat minvant les oportunitats de negoci. Hem de tornar a ser capdavanters.

Gemma Badia Línia

Un moment de l’entrevista de Gemma Badia amb el Línia. Foto: Joanna Chichelnitzky

On podem perdre pistonada és al litoral, amb la regressió de la sorra de la platja. Fa setmanes vostè va fer un crit d’alerta per demanar solucions al ministeri. Estan arribant? Què els han dit?
Hem demanat que hi hagi una solució parcial fins que no arribi l’aportació de sorra a finals de juliol. És molt tard, i necessitem començar la campanya d’estiu el juny amb la platja equilibrada. Ara mateix està degradada i suposa un perill, i com a ciutat turística no ens podem permetre tenir una platja que arribi arran de duna.

Perilla la temporada de bany?
Amb 400 metres afectats de tres quilòmetres que té la platja de Gavà, la temporada no perilla. Però no ens podem permetre tenir la platja així. I la raó que la platja estigui així és molt coneguda.

Expliqui’s.
En el moment que el Port de Barcelona gestiona tard i no soluciona els temes a curt termini, tenim un problema. Nosaltres no som els que hem originat això. I a qui li toca, ho ha de fer. Cada estiu tenim aquest problema. No sé quants anys més fan falta perquè algú s’adoni que es necessita una solució estructural.

Quina?
Hi ha diferents projectes, com ara dics naturals que es col·loquen a 50 metres mar endins. A la part del Torreón del carrer Begur, a més, es van soterrar uns tubs naturals amb sorra, i en el moment que ve l’onada no se l’endú. No ens podem permetre que, sense tenir-ne cap mena de culpa, ens desaparegui la sorra.

“Pretenem modernitzar la gestió i la producció del Parc Agrari”

Un altre punt delicat del territori i de l’àrea metropolitana és el Parc Agrari. Fa poc van presentar un projecte amb Viladecans i Sant Boi per fer un hub alimentari en aquest espai.
Pretenem modernitzar la gestió i la producció del Parc Agrari. La pagesia té un problema de relleu generacional i de competitivitat amb uns altres productors. Aquí ens diferenciem amb el quilòmetre zero, que està molt bé, però no està donant una solució a l’activitat agrària. I això ens preocupa molt. La solució implica fer aquest hub que situï empreses relacionades molt a prop de la producció. Amb aquest projecte estàs demostrant que el Parc Agrari té futur.

Parlant de futur, d’aquí a un any hi ha eleccions, les seves primeres com a alcaldessa. Es veu amb forces de reeditar la majoria absoluta a Gavà?
Sí, no li puc dir que no. Ho veig possible i probable en un percentatge elevat.

Dimarts 31 de maig, Línia Mar publicarà la part completa d’aquesta entrevista centrada en l’àmbit municipal.