
Els músics Eduard Altaba, Alfredo Costa, Ricardo Massari i Edurne Arizu són alguns dels artistes que han assistit a la presentació del festival LEM. Foto: Cultura B
“Hi ha un problema amb la programació de petit format a Barcelona i això porta a fer coses altruistes i precaritzades a espais poc habituals, com hem fet nosaltres, en esglésies”. Aquestes paraules les pronunciava aquest matí Aleix Salvans, director del LEM, l’Encontre Internacional de Música Experimental, organitzat per Gràcia Territori Sonor, que celebra la 30a edició.
El festival s’ha presentat avui en una de les seves seus, el Centre Artesà Tradicionarius, a Gràcia. Segurament, pocs festivals barcelonins presenten la seva programació amb les intervencions dels músics participants. Precisament, la interacció entre Salvans, des de l’escenari, i els intèrprets, a la zona de cadires del bar, reflecteix part del caràcter experimental d’un festival que, lluny d’enfonsar-se en la crisi dels trenta, enguany aposta per una doble programació, repartida entre els mesos de maig i octubre. La decisió es deu, com ha dit Salvans, a la voluntat de no “esgotar el públic ni l’equip humà”, ja que abans concentraven trenta concerts en dues setmanes. Així, els primers concerts es faran del 15 al 24 de maig i la resta del 15 al 25 d’octubre.
Tot i aquests canvis d’agenda, el festival aposta un any més per actuacions d’artistes emergents i consolidats, tant d’aquí com de fora. “Portem propostes difícils de veure en una ciutat amb un circuit de música en viu cada dia més monopolitzat per grans empreses”, ha dit Salvans. L’objectiu, ha remarcat el director del LEM, és “sorprendre’s”. Un fet, ha dit, cada vegada menys habitual a la capital catalana i que no seria possible sense el suport institucional que rep la mostra.
“El LEM representa el que hauria de ser la cultura”, ha sentenciat el conseller de Cultura de Gràcia, Àlex Monllaó, que també ha assistit a l’acte juntament amb Eva Sòria, directora d’Innovació, Coneixement i Arts Visuals de l’ICUB. Al seu torn, Sòria ha donat les gràcies a l’equip del LEM per fer, any rere any, de Barcelona la “ciutat referent en música experimental”.
La presentació del LEM 2025 ha tingut lloc al Centre Artesà Tradicionarius, a Gràcia. Foto: Cultura B
Els noms més destacats de l’edició de maig
En la primera part de la programació, el LEM ha programat poesia sonora, doom jazz, lliure improvisació, electrònica, pop experimental i un duo amb intel·ligència artificial, entre altres propostes.
L’edició arrencarà el dijous 15 al Museu de la Música de Barcelona amb la inauguració d’una exposició i una actuació de l’artista portuguès Alfredo Costa Monteiro. El dia 17 arribarà un dels plats forts del LEM: l’actuació de Tim Hodgkinson, acompanyat de l’artista japonesa Atsuko Kamura, que presentarà el seu Haiku a La Sedeta. Serà un concert doble amb un grup barceloní capdavanter en la improvisació lliure: Altaba – Valera – Volt.
El dia 22, en un altre espai gracienc, al bar Soda Acústic, es podrà gaudir d’una nova col·laboració que el festival fa amb el cicle Nocturna Discordia. Els amants del free jazz tenen altres cites importants, com l’actuació del dia 24 que posarà fi a l’edició de maig. Es tracta de l’actuació d’Art Quartet (Genís Bagés, Clara Lai, Àlex Reviriego i Leonor Falcón) juntament amb Electric Totems (Dr. Truna i Pierre Bastien) i es farà a La Sedeta.
Pel que fa a l’edició d’octubre, el director ha destacat sobretot un concert triple que ha qualificat d’“un dels més grans” que es faran enguany. Es tracta de l’espectacle del divendres 17 d’octubre a càrrec de Sarram, Kaspert T. Toeplitz i Jochen Arbeit.
Un acordió i dos ordinadors que es parlen
La presentació ha acabat amb una breu sessió de l’artista gracienca Edurne Arizu, que actuarà el dia 21 al LEM de maig i també a l’octubre, i on presentarà el seu treball que ha fet amb NaN-AI, un model d’IA no-supervisat que han dissenyat els músics i enginyers Enric Guaus i Fèlix Pastor. Tot plegat forma part del projecte Physis, un espectacle que compta amb dos ordinadors “que es parlen entre ells”, com ha dit l’artista, i que s’alimenten dels sons que Arizu emet amb l’acordió.
L’artista, en declaracions a Cultura B, ha explicat que la seva actuació contrasta amb les IA actuals que volen que “siguem addictes” a les plataformes. “La nostra premissa és diferent i demostra que, com a humans, encara podem definir els nostres algoritmes i relacionar música i natura, com nosaltres fem”.
Les entrades anticipades del LEM i els abonaments, que permeten gaudir de tots els concerts a un preu encara més reduït, ja estan a la venda.
Llegeix més continguts com aquest a Cultura B, la plataforma de tendències culturals metropolitanes