Metro Cornellà

A l’esquerra, una de les zones afectades, entre l’Hospitalet i Cornellà. A baix a la dreta, treballs de TMB a les vies malmeses. Fotos: Línia Cornellà i TMB

“Les taules i els vidres tremolen”. Des de fa uns mesos, veïns de Sant Ildefons i Gavarra denuncien que el pas del metro de la Línia 5 provoca sorolls i vibracions a les seves cases. Els trams afectats van des de l’estació de Can Buxeres –al barri de Sanfeliu de l’Hospitalet, on també hi ha queixes d’aquest estil– fins a la de Gavarra. En especial, al revolt de l’avinguda de Sant Ildefons i a la seva confluència amb l’avinguda Salvador Allende, on els trens passen a centímetres dels fonaments dels edificis.

A prop hi viu Antonio Alvear, de l’Associació de Veïns de Sant Ildefons, que explica que van tornar a patir sorolls i vibracions fa un any i mig. I diem que van tornar a patir perquè aquest problema no és nou. De fet, ja el van experimentar fa prop de quaranta anys, quan va arribar el metro a aquests barris. En aquells anys els tremolors feien fins i tot que es trenquessin els vidres i caiguessin les rajoles dels pisos. “Hi van posar pegats que han funcionat d’aquella manera”, lamenta a aquesta publicació Alvear. Per posar fi a les molèsties, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va aixecar les vies per col·locar-hi alces anti vibració i va limitar la velocitat dels trens al seu pas pels trams problemàtics, a més de col·locar tancaments als pisos afectats i pagar indemnitzacions.

Però d’això ja ha passat més de 30 anys, i sembla que el manteniment de les vies no ha estat òptim. Prova d’això és que cada dos minuts se sent el soroll dels trens que hi circulen. “A les quatre i vint de la matinada passa el primer i tremola el llit”, denuncia Alvear, que avisa dels problemes d’ansietat que pateixen alguns veïns, que viuen “amb el soroll ficat al cap contínuament”. I és que en alguns pisos les molèsties no es queden en les vibracions, ja que poden arribar a sentir grinyolar els trens.

Solucions definitives

Per tot plegat, els veïns reclamen solucions, tal com van fer fa dècades. “Volem que no només hi hagi un manteniment de les vies cada cop que hi hagi queixes”, diu a Línia Cornellà Pura Velarde, veïna de Gavarra i presidenta de la Federació d’Associacions de Veïns de Cornellà (FAVCO).

Aquesta publicació s’ha posat en contacte amb TMB per saber quines mesures s’estan prenent per posar fi als sorolls i vibracions del metro. L’entitat confirma que fa uns mesos van identificar “vibracions anormals” al tram de la Línia 5 entre Sant Ildefons i Gavarra, després de visitar alguns habitatges dels afectats. Sense anar més lluny, a casa d’Alvear van ser-hi el 13 d’octubre per fer-hi mesuraments.

“A les quatre i vint de la matinada passa el primer tren i tremola el llit”, diu un veí afectat

Les mateixes fonts de TMB reconeixen que hi havia un “desgast” de la via i que, per aquesta raó, van procedir a canviar els trams de carril erosionats. Això va ser, detallen, al gener i febrer d’enguany. El març, afegeixen, van corregir uns altres “defectes puntuals”. Ara bé, TMB ha constatat que els problemes persisteixen i asseguren que els tècnics hi estan treballant.

Sigui com sigui, l’empresa avança que vol portar a terme una acció, que ja està en fase de licitació, per tal de solucionar les molèsties als veïns. Segons informen, es tracta de la renovació d’un tram de via en un sector pròxim a l’estació de Gavarra, on s’aplicaran “solucions d’alta capacitat antivibratòria”, detallen, a l’hora de fixar el carril sobre les travesses, que es renovaran. Es tracta d’un sistema que ja s’està aplicant al tram afectat entre Can Buxeres i Sant Ildefons. Aquestes actuacions, remarquen des de TMB, es fan durant la matinada, quan no hi ha circulació de trens.

Els veïns, per la seva banda, són conscients que TMB està fent reparacions per acabar amb els sorolls, però avisen que calen solucions i no pegats.

Més implicació municipal

Tot i que la competència de les vies del metro és de TMB, els veïns indiquen que han recorregut en diverses ocasions a l’Ajuntament per buscar suport. En aquest sentit, fonts municipals remarquen que la responsabilitat sobre les infraestructures del metro és de TMB, però informen que el departament d’Espai Públic està fent un seguiment de les incidències que pugui haver-hi. TMB confirma que està en contacte de manera “regular” amb el consistori, però els veïns reclamen més implicació de l’Ajuntament, que de moment fa de mer transmissor de les queixes a TMB. “Hauria d’apretar més”, etziba Alvear.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram