Aeroport

Els organitzadors de la manifestació confien que la mobilització serà massiva. Foto: Marc Durà (Instagram: @marcdura1)

Diumenge pot convertir-se en un dia històric. L’àrea metropolitana de Barcelona sap el que signifiquen les grans mobilitzacions. Protestes sobiranistes, el 15M, el 8M, les manifestacions contra la guerra d’Iraq o les marxes per denunciar la gestió de la crisi climàtica ho avalen. El 19 de setembre del 2021 serà una d’aquestes cites que queden marcades en l’imaginari col·lectiu? La pregunta no és fàcil de respondre.

Més que una manifestació

Podria semblar que la de diumenge serà una acció de protesta contra els plans d’ampliació de l’aeroport de Barcelona impulsats per la Generalitat i el govern espanyol. Ho és sens dubte, però els organitzadors de l’esdeveniment han fet un esforç perquè la manifestació que començarà a les 12 del migdia no només impliqui el Baix Llobregat. De fet, tot i que una de les marxes més importants començarà al Prat, són moltes les convocatòries a diferents barris de Barcelona i municipis metropolitans que es trobaran a prop de la plaça d’Espanya de la capital catalana. Fins i tot, col·lectius del Pirineu, la Catalunya Central o les Terres de l’Ebre han contractat autobusos per anar a Barcelona, i en ciutats com Palma de Mallorca o Madrid s’han convocat concentracions de suport.

Un cop arribats a la capital catalana, els assistents es dividiran en tres blocs: un per la justícia climàtica, un per les vides dignes i un en defensa del territori. “Ens hem coordinat amb molts col·lectius”, explica Pere Bonet de Ni Un Pam De Terra, una organització que lluita per la conservació del Prat. “Tot i que cal denunciar l’ampliació de l’aeroport, la manifestació del 19 va més enllà d’aquest projecte concret”, diu Bonet per afegir que tot el territori “està molt amenaçat”.

Ja fa temps que l’àrea metropolitana ha vist néixer un bon grapat de grups d’inspiració ecologista i en clau local que lluiten per revertir els efectes més evidents del canvi climàtic. Eixample Respira, No Més Bloc, Airenet, Badalona Mar o Salvem el Calderí en són només una petita mostra.

En part, aquestes organitzacions han nascut després de la crisi econòmica, i amb la pandèmia s’han reforçat. “El confinament ens ha ensenyat que necessitem espais naturals per viure”,  afirma Jaume Grau d’Ecologistes en Acció i Sos Baix Llobregat, plataformes organitzadores de la manifestació. Aquesta podria ser, doncs, la primera gran trobada d’aquest moviment heterogeni, l’inici d’una revolta pel clima.

Després de les declaracions de la ministra

El 8 de setembre la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, anunciava que el govern espanyol suspenia la inversió de 1.700 milions d’euros per a l’ampliació de l’aeroport. Un dia després, Pere Aragonès expressava el seu malestar per la decisió i l’empresariat català criticava durament la Generalitat i el govern espanyol per la seva manca d’entesa.

El problema era què fer amb l’espai protegit de la Ricarda, i semblava que el macroprojecte no arribaria a bon port per les discrepàncies en aquest punt. Amb el pas dels dies, ha quedat clar que l’ampliació encara es pot produir.

Tot i que podria semblar que l’aturada del projecte –o simulació d’aturada– afectarà la convocatòria del 19 de setembre, des de l’organització es mostren confiats. “Tot plegat és molt kafkià, ja que és un debat artificial perquè no hi ha cap urgència per construir la infraestructura”, considera Grau. Segons el seu punt de vista, “la gent majoritàriament està molt cremada d’aquestes solucions màgiques del sistema”. Per la seva banda, Bonet opina que “des de fa temps es nota el rebuig popular massiu contra l’ampliació” i, per tant, creu que la manifestació serà important. “Segurament no serà com les grans manifestacions per la independència, però notem que, per ser un tema mediambiental, la manifestació està tenint molt bona acollida”, puntualitza Grau.

Així mateix, des d’altres espais crítics amb les obres es considera que el debat entre governs és reduccionista. “No era només si s’havia d’ampliar l’aeroport per sobre d’un espai natural protegit, sinó si era convenient ampliar una infraestructura aeroportuària en un context climàtic crític”, afirma l’ambientòleg, doctor en Ciències del Mar i membre de l’Observatori Crític del Canvi Climàtic, Marc Cerdà, en un article al diari Línia que ho sintetitza.