Aeroport

Ecologistes i empresaris s’enfronten des de postures gairebé irreconciliables. Foto: Lluís Sibils/ACN

Imaginem-nos un ring. A una banda hi ha els empresaris i l’empresa pública AENA. Al cantó oposat, els moviments veïnals i ecologistes. Al mig, i sense saber gaire què fer, els ajuntaments afectats, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el Govern de la Generalitat. Són àrbitres? Són part del combat?

Així es planteja a hores d’ara el conflicte per l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, que les darreres setmanes s’ha intensificat. Un combat a dues bandes on l’administració encara no ha pres posició de forma clara.

EL PROJECTE I ELS PROBLEMES
S’ha parlat molt sobre les postures enfrontades. Amb tot, quin és el pla d’ampliació? Les obres impliquen obrir l’anomenada terminal satèl·lit per als vols de llarg radi, alhora que es vol ampliar 500 metres la tercera pista d’aterratge per permetre-hi l’entrada i sortida dels vols transoceànics.

L’objectiu és convertir l’aeroport de la capital catalana en un enclavament de primer ordre mundial, capaç de rebre 70 milions de passatgers cada any, 15 més dels que actualment pot rebre. Segons AENA, aquesta operació tindria un cost de 1.700 milions d’euros.

La pandèmia i la baixada dràstica de passatgers va fer que el projecte quedés congelat. No tenia sentit demanar l’ampliació d’una infraestructura quan l’aeroport estava sota mínims. Tot i això, amb la desescalada, des d’AENA s’ha reactivat la pressió cap a les administracions per dur a terme l’ampliació.

El Prat

Tot i la caiguda de passatgers, AENA vol impulsar l’ampliació. Foto: Arxiu

El problema sorgeix de l’impacte ecològic que la construcció suposaria. El projecte afecta dos espais naturals de la zona, protegits per la normativa ecològica europea.

És per això que 200 organitzacions del món empresarial signaven a principis de mes un manifest per exigir a totes les administracions fer un front comú per tal de pressionar les institucions europees perquè permetin l’ampliació de l’aeroport, tot saltant-se la seva pròpia normativa. Foment, Pimec, la Cambra de Comerç, el Cercle d’Economia o el RACC estaven entre els signants del manifest.

EN CONTRA
El projecte ha suposat una resposta unitària del moviment veïnal i ecologista de les zones afectades, que es podrà veure en la seva màxima expressió aquest dissabte a les 12 del migdia en una manifestació organitzada pels col·lectius Ni un Pam de Terra, Ecologistes en Acció, SOS Baix Llobregat i la plataforma Zeroport.

Des de les organitzacions socials denuncien que AENA està fent “xantatge a les administracions i a la societat, plantejant que s’ha de decidir ara aquesta ampliació”. “No creiem que hi hagi ni necessitat ni urgència”, afirma Jaume Grau, de la plataforma SOS Baix Llobregat, per afegir que “és fals que l’aeroport, després de la pandèmia, pugui arribar a la seva saturació”. De fet, segons vaticina, aquest estiu El Prat no arribarà ni al 25% de la seva capacitat.

Però les seves crítiques van més enllà. Per a Grau, no és necessari créixer quan “tenim Barcelona col·lapsada pel turisme i sabem les conseqüències negatives que això genera”. “No té cap mena de justificació l’obsessió de ser una potència a nivell aeroportuari, ja que Barcelona ja és el sisè aeroport de tota Europa”, considera l’integrant de SOS Baix Llobregat.

Moviment veïnal

Els moviments socials han pres la paraula per denunciar que l’ampliació afectarà zones protegides. Foto: Zeroport

Des dels moviments socials es considera que invertir 1.700 milions d’euros en aquesta ampliació quan “hi ha tantes necessites socials derivades de la pandèmia és com una bufetada”, i a més recalquen que aquesta inversió beneficiarà “les grans empreses de l’Ibex 35, com la companyia de Florentino Pérez”.

Per últim, Grau assenyala que “no podem seguir destruint la natura per un creixement econòmic que és el que està al darrere de la crisi econòmica, ecològica i sanitària”.

Tanmateix, les organitzacions socials confien que finalment Europa acabarà tombant el projecte. “Saben perfectament que la zona no és legalitzable i no tindran permís per destruir un espai com la Ricarda”, diuen.

A FAVOR
La postura de Salvador Guillermo, secretari general de Foment, se situa als antípodes. Per a ell, les possibilitats de saturació de l’aeroport estan provades i per això cal fer l’ampliació.

Per la seva banda, Maurici Lucena, president i conseller delegat d’AENA, va explicar durant el Fòrum Empresarial del Llobregat celebrat dimarts passat que, a més dels 1.700 milions d’euros d’inversió, l’ampliació preveu la creació de més de 83.000 llocs de feina directes i de 356.000 d’indirectes.

Lucena va afegir que això suposaria un creixement del PIB català del 6,8 al 8,9% i, per tant, el territori de l’Hospitalet i el Baix Llobregat passaria a representar el 17% de tot el PIB de Catalunya.

Maurici Lucena

El president i conseller delegat d’AENA afirma que l’ampliació suposarà més de 350.000 llocs de feina indirectes. Foto: Esade

En una altra línia una mica diferent, Guillermo considera que “l’ampliació tindria un guany econòmic rellevant, però també milloraria la posició de Barcelona al món”. Segons el seu punt de vista, “actualment les ciutats tenen més importància que els estats i Barcelona i la seva rodalia ha de competir amb altres indrets com Madrid”.

Així mateix, tant Lucena com Guillermo defensen que el pla és viable des d’una perspectiva ecològica. “Mantenim el nostre compromís i objectiu de fer que l’aeroport sigui neutre en carboni l’any 2026”, deia el president d’AENA en el Fòrum.

El secretari general de Foment, per la seva banda, recorda que la mateixa empresa aeroportuària s’ha compromès a “comprar i rehabilitar com a espai natural 10 metres per cada metre de terreny protegit que ocupi l’ampliació”. “L’activitat econòmica ha de ser sensible amb el medi ambient, però l’ecologisme també ha de ser sensible amb l’activitat econòmica”, conclou Guillermo.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram