La Fundació el Llindar celebra dues dècades de formació per a joves i de lluita contra l’abandonament escolar. Foto cedida
Cartabó. Chest of skills. Aquests són els noms de dos dels projectes actuals més rellevants de la Fàbrika, l’espai del Llindar que fa un any va ser inaugurat a Cornellà, a poca distància del parc de Can Mercader, on l’esmentada fundació va obrir vuit anys enrere l’aula-taller, encara en actiu per a l’alumnat més petit procedent dels instituts de la ciutat, del Baix Llobregat i d’altres poblacions de la província de Barcelona. “Aleshores, durant els primers temps, eren només vuit estudiants i ara n’arriben a passar per aquí dos-cents”, explica de manera molt il·lustrativa a Línia Jordi Marimon, coordinador juntament amb Mònica Fernández dels tallers de l’entitat dirigida per Begonya Gasch.
L’exponencial evolució del nombre d’alumnes és prou representativa del creixement de la fundació, que tot i els canvis quantitatius manté la mateixa essència i la mateixa idea amb què va néixer 20 anys enrere: oferir una formació professional alternativa a la reglada a joves de la comarca de 16 a 25 anys que, per diferents motius, han quedat fora del sistema educatiu i que ara s’han acollit al Programa d’Adaptació Curricular.
Lluiten per aprofitar una nova oportunitat de reenganxar-se als estudis, per tornar a pujar al tren de la vida professional i laboral del qual en algun moment de l’encara seva curta existència havien baixat. I troben en els professionals del Llindar docents i educadors que els ensenyen com fer-ho, però sobretot també companys de viatge que els acompanyen a l’hora de construir la seva identitat com a aprenents i els guien en el seu camí de retorn al sistema educatiu.
Amb la Fàbrika, un taller inaugurat fa un any, la fundació amplia la seva capacitat formativa. Foto cedida
Què és la Fàbrika?
“Una eina educativa per repensar els continguts acadèmics, que es pot traduir com un espai de fabricació digital on els joves troben una aplicació pràctica de les matèries amb les quals abans potser s’ennuegaven i no assimilaven”. D’aquesta manera defineix Marimon la Fàbrika, on actualment s’està dissenyant i fabricant l’esmentat Cartabó, un prototip de joc físic que tindrà una finalitat educativa per a infants de més de vuit anys i que forma part d’un projecte d’innovació que depèn del Ministeri d’Educació i que s’està treballant de manera conjunta amb dues escoles basques, una de Tarragona i una consultoria ambiental gironina, ens explica el coordinador en un despatx de la Fàbrika, pràcticament buida el dia de l’entrevista.
Tant aquest projecte com el ‘Chest of skills’ -tresor o cofre d’habilitats, en anglès- són iniciatives “d’ecodisseny i codisseny”, especifica Marimon, en relació amb el compromís del Llindar amb el disseny ecològic i cooperatiu, que en el segon dels projectes citats també implica treballadors de la Fageda, la cooperativa de la Garrotxa que produeix làctics. “I ha estat seleccionat com un dels millors vuit projectes europeus de fabricació digital per la fundació Orange”, subratlla el coordinador amb orgull.
La Fàbrika és “una eina educativa per repensar els continguts acadèmics”, segons Marimon. Foto cedida
El mateix orgull de poder dir en veu alta que un dels alumnes ha començat a treballar recentment, que en definitiva és l’objectiu final de tot el procés formatiu i d’acompanyament en la inserció professional i laboral de joves que no ho han tingut fàcil, i que a la Fàbrika han trobat el seu espai i la motivació per formar-se i aprendre un ofici. “Aquí ens donen noves oportunitats de formació per a joves que ja no teníem opcions dins del sistema educatiu ordinari”, agraïa un any enrere en Xisco, antic alumne i formador en creació digital de joves alumnes, com la Noelia, que reconeixia haver recuperat la motivació amb els tallers d’electricitat o de cuina.
Els aprenentatges es poden aplicar a la resta d’itineraris formatius del Llindar, com restauració, imatge personal o automoció, afegeix Marimon. “A la Fàbrika hem creat itineraris formatius a partir de la realitat professional”, remarca Marimon. Una nova oportunitat per pujar al tren de la vida laboral que troben al si d’una organització que reivindica el reconeixement del seu model dins del sistema educatiu i professional.
Dues dècades contra l’exclusió escolar
El Llindar, l’escola de noves oportunitats que té com a objectiu evitar l’abandonament escolar, fa dues dècades que orienta i acompanya a prop de cinc mil alumnes d’instituts de la ciutat i la comarca, amb actuacions educatives incloses al Programa d’Adaptació Curricular.