Aparcament Fòrum

Els treballadors denuncien inseguretat a l’aparcament del Fòrum de Barcelona. Foto: B:SM

No és la primera denúncia d’aquesta mena. El passat 22 de novembre, CCOO va fer públic un comunicat en el qual tornava a denunciar inseguretat als aparcaments gestionats per l’empresa pública Barcelona de Serveis Municipals (B:SM).

En aquest cas, els fets van produir-se a l’aparcament de B:SM al Fòrum de Barcelona i, segons indiquen des de CCOO, “la víctima pertanyia a una empresa externa de neteja a l’aparcament, la qual va ser colpejada i arrossegada per terra”. “Afortunadament, unes persones van presenciar els fets i van anar a socórrer-la per impedir el que podia haver acabat en tragèdia”, afegeixen des del sindicat.

Per la seva banda, B:SM nega que l’agressió fos a l’interior de l’aparcament i assenyala que els fets es van produir “a la via pública”. A més, afegeix que “la persona afectada no va presentar denúncia”.

Visions als antípodes

Sigui com sigui, des de CCOO demanen que l’Ajuntament de Barcelona prengui “mesures urgents” i doti els aparcaments municipals de més seguretat. “És incomprensible que un aparcament municipal com el del Fòrum, el més gran de B:SM, estigui permanentment sense vigilància de seguretat ni personal de l’aparcament”, diuen des del sindicat. “La setmana passada, les instal·lacions van estar 48 hores sense llum i els abonats van haver d’aparcar els vehicles en completa foscor, amb el perill d’agressió, d’accidents i la inseguretat que això comporta”, assenyalen. A més, al·leguen que B:SM “no ha donat mai explicacions” sobre aquest tema. “La direcció i el servei de prevenció de l’empresa, davant les nostres demandes, no han mogut ni un dit”, es queixen.

En aquest cas, B:SM també es mostra disconforme amb les declaracions del sindicat. “Els talls de llum són atribuïbles a Endesa”, argumenta l’empresa, que els qualifica “d’aïllats”. A més, la companyia assegura que, en realitat, “no hi ha un augment de la inseguretat als aparcaments” i afegeix que està “en contacte permanent amb la Guàrdia Urbana de Barcelona i amb els Mossos d’Esquadra” per protegir les seves instal·lacions.

L’estira-i-arronsa per la seguretat entre el sindicat i l’empresa és la punta de l’iceberg d’una problemàtica que fa temps que cueja. Des de fa mesos, els treballadors de B:SM denuncien que la companyia ha “precaritzat” la seva feina i, per aquest motiu, han convocat diverses vagues, l’última de les quals va ser el passat 15 de novembre.

“Pretenen fer-nos treballar diumenges i festius i que ho fem pràcticament gratis, sense les millores laborals i salarials que tants anys fa que reclamem”, diuen des de CCOO. “La direcció de B:SM està deshumanitzant l’empresa amb el vistiplau de l’Ajuntament de Barcelona, amb l’excusa de la digitalització, consumant la reducció de llocs de treball mitjançant una nova organització de la feina amb vehicles”, afegeixen.

I als aparcaments privats?

Des del diari Línia s’ha preguntat en un pàrquing privat del centre de Barcelona sobre la seguretat. “Nosaltres no podem fer de policies, perquè, bàsicament, no tenim els mitjans per fer-ho”, afirma una operària de l’establiment. Relata que quan veuen algú mirant un cotxe amb una llanterna o detecten una persona “sospitosa” a l’aparcament, només poden seguir-la per intentar-la dissuadir de dur a terme el delicte. “De fet, és la mateixa empresa qui ens diu que no entrem en confrontació… Jo no sé si aquella persona té una navalla o si m’acabarà apallissant”, afirma la treballadora. En realitat, els treballadors hi són per ajudar els usuaris si es trenca alguna màquina o si han perdut el tiquet.

En el seu cas no ha viscut mai agressions directes, però sí que ha vist vidres de cotxes trencats o intents de robatori. “Qui vol robar ho acaba fent”, diu per afegir que on hi ha la garita de l’encarregat han rebentat el vidre per entrar-hi, tot i que hi havia càmeres. “Els és absolutament igual”, considera.

De fet, només hi ha càmeres a l’entrada i a la sortida de l’establiment, perquè els usuaris que volen entrar-hi ho fan amb el codi de la seva matrícula. Malgrat això, com ha pogut comprovar aquest diari, és fàcil accedir-hi a través de qualsevol de les rampes per a cotxes. A més, en aquest aparcament hi ha un armari de paquets d’Amazon, i detectar qui ha deixat el cotxe o qui ha d’anar a buscar un paquet és pràcticament impossible.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram