Rodalies UAB bus

Un dels busos que va de Cerdanyola a la UAB, complet durant un dels darrers dies de vaga de Rodalies. Foto: Albert Segura/ACN

La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) se situa cada any entre les millors universitats del món segons el World University Ranking i, darrerament, també com la millor d’Espanya, tal com indica la classificació de la Fundación Conocimiento y Desarrollo. Cerdanyola del Vallès està orgullosa de tenir-la i, de fet, és un dels motors de la ciutat, que l’ha convertit en tot un pol d’atracció de coneixement i talent. Tanmateix, arribar-hi en transport públic no és una tasca fàcil.

Milers d’estudiants pateixen les conseqüències de la mala connexió que hi ha entre els seus respectius municipis i la UAB, un fet que s’agreuja pel mal funcionament de Rodalies, especialment les últimes setmanes. A causa de la darrera vaga i de les repetides incidències en diverses línies, fins i tot els estudiants de Cerdanyola, que tenen la universitat al seu municipi, han viscut tota una odissea per arribar a classe. Farts de la situació, posen el crit al cel i demanen millores reals.

Viure al tren

L’Aina Lloreda, estudiant del Grau en Ciències Ambientals, és de Gualba (Vallès Oriental) i aquest curs ha decidit mudar-se a Cerdanyola, on comparteix pis. “Per anar des de casa fins a la universitat havia de fer peripècies”, relata en declaracions al Línia. La seva ruta habitual consistia a agafar un autobús que la portava fins a Sant Celoni, on agafava l’R2 de Rodalies fins a Granollers. Allà feia transbord amb l’R8, que només té un tren per hora i sentit, fins a Cerdanyola-Universitat. “El problema és que mai em quadrava bé el transbord i acabava tardant fins a dues hores i mitja per anar fins a la UAB. Em passava més temps al tren que a la uni”, lamenta.

Tot i que ara és més a prop de la universitat pel fet de viure a Cerdanyola, l’Aina no ha evitat les darreres afectacions a Rodalies. “Amb la vaga hi ha hagut dies que els trens de l’R7 no han passat i els busos anaven tan plens que ni tan sols s’aturaven a les parades”, explica. Precisament, a causa de la desconfiança que transmet el servei de Rodalies, “el bus s’ha convertit en l’elecció de la majoria dels estudiants que van de Cerdanyola a la UAB perquè mai falla, però des de fa mesos costa trobar-hi lloc en hora punta”, assegura la jove.

“Per anar des de casa fins a la universitat he de fer peripècies”, diu una estudiant

De la mateixa manera, l’Hugo Martínez, de Moià (Osona) i estudiant de Geologia, també pateix problemes de mobilitat a l’hora d’anar a estudiar. Tot i tenir un bus que va des del seu poble fins a la UAB, l’escassa freqüència de pas no li permet tornar a casa. “Tenim pràctiques que no ens podem saltar fins a les set de la tarda i l’últim bus surt a dos quarts de set”, assenyala. La seva alternativa és viure, entre setmana, a casa dels seus sogres, a Granollers. “Si no pogués fer això, hauria d’anar cap a Barcelona a agafar l’R3 fins a Vic, on els meus pares m’haurien d’anar a buscar en cotxe. En total, més de dues hores de trajecte”, detalla.

Com en els dos casos anteriors, els estudiants que viuen al Maresme i al Baix Llobregat també ho tenen complicat per anar fins a la UAB en tren. Han de fer, obligatòriament, transbord a Barcelona. Mentrestant, el servei de bus des d’aquestes dues comarques fins a la UAB tampoc acaba de ser del tot eficient, ja que municipis com Gavà, Viladecans o Castelldefels, per exemple, no tenen fil directe amb la UAB. Al Maresme, només compten amb aquest servei directe Mataró i Argentona.

Preocupació compartida

En aquest context, els estudiants es mostren desesperats pels problemes de mobilitat i per haver de perdre’s classes repetidament a causa de les contínues incidències a Rodalies. “Estem farts dels trens que no arriben i del transport privat inaccessible. La inacció de les institucions ens aboca a la precarietat”, lamenten des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans-UAB. A la vegada, també alerten que “sense un increment de les línies de bus –ara amb més demanda pel mal funcionament de Rodalies– que garanteixi aquest servei per a tothom, aquesta opció tampoc serà viable”.

Paral·lelament, des de les assemblees dels diversos estudis de la universitat s’han posat sobre la taula els problemes de mobilitat i s’han reclamat millores, com també ha fet un grup d’estudiants del Baix Llobregat, que va recollir firmes per demanar una línia de bus semidirecta a la UAB. De la mateixa manera, les joventuts d’ERC de poblacions del mateix Baix Llobregat han demanat solucions, així com el Consell Comarcal del Vallès Oriental, mentre que diversos ajuntaments han tractat el tema a través de mocions. Això mostra, per tant, que els problemes de mobilitat fins a la UAB són una preocupació compartida.

“Estem farts dels trens que no arriben”, lamenten des del Sindicat d’Estudiants

Per la seva banda, Marc Taulats, membre de la Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP), posa al centre del problema “la centralitat amb què està pensada la mobilitat catalana i la ubicació descentralitzada de la UAB”. “El servei de transport públic està ideat des de Barcelona i, per això, per anar fins a qualsevol punt cal passar per allà”, apunta. De fet, exceptuant l’R8, tota la resta de línies de Rodalies passen per la capital. “I el servei de Ferrocarrils de la Generalitat, per exemple, que sens dubte és el que funciona millor, només dona servei a Barcelona i a pocs municipis més del seu voltant”, afegeix Taulats.

Per a aquest membre de la PTP, la solució és “millorar Rodalies tant sí com no”. “És cert que els autobusos funcionen bé, però tenen una capacitat limitada encara que s’augmentin les expedicions. I la xarxa de Ferrocarrils no s’allargarà pas”, reflexiona.

Davant de tot plegat, des de la Generalitat, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha reconegut que les queixes dels usuaris són “comprensibles” i “justificades” perquè les incidències a Rodalies s’han multiplicat. Amb tot, ha assegurat que “s’està treballant en el tema amb diverses mesures”. En aquest sentit, una d’elles inclou ampliar la línia R1 de Rodalies fins a l’estació de Cerdanyola-Universitat.

Per últim, des de la UAB es limiten a dir que “es requereix la participació de totes les administracions competents per incrementar l’accessibilitat al campus amb criteris de sostenibilitat, eficiència i seguretat”.

Millores al bus de la segona corona

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) assumirà aviat la titularitat i la gestió del servei del bus urbà de Cerdanyola. En concret, es portarà a licitació el servei al Consell Metropolità d’aquest mes. Aquesta assumpció per part de l’AMB, sosté l’ens, comportarà una millora en les freqüències.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram