Manifestació 25N

El nombre de denúncies augmenta mentre el moviment feminista continua fent front al masclisme. Foto: Albert Hernàndez / ACN

L’àrea metropolitana de Barcelona acumula el 41% de les denúncies per violència masclista registrades a Catalunya. Així ho indica l’informe del 2023 de l’Observatori Metropolità de Gènere, les últimes dades disponibles al respecte. Amb les xifres a la mà, aquest percentatge representa 10.185 procediments judicials del total de 24.950 d’aquesta tipologia a tot el país.

A més, el nombre de denúncies interposades l’any passat a la metròpoli ha crescut en comparació amb el 2022. En concret, ha pujat un 10,9%, cosa que significa 1.001 procediments més, un dels valors més alts que s’han notificat en l’última dècada.

D’entrada, doncs, es podria assumir que la violència contra les dones augmenta. De totes maneres, cal tenir en compte que el creixement de les denúncies també està vinculat amb un avenç social a l’hora de reconèixer la violència masclista, així com amb l’existència de més recursos a l’abast de les dones que permeten abordar millor aquesta xacra.

Tampoc es pot obviar que les denúncies registrades no representen tots els episodis de violència física, psicològica o econòmica que pateixen milers de dones, moltes de les quals no ho denuncien.

Per tot plegat, l’anàlisi de les dades ha de tenir en compte diverses variables a l’hora d’extreure’n conclusions. Sigui com sigui, aquesta n’és la radiografia metropolitana, avui que se celebra el Dia internacional per l’erradicació de la violència contra les dones.

Santa Coloma, al capdavant

Dels 12 partits judicials de l’àrea metropolitana de Barcelona, els que tramiten més denúncies per violència masclista en nombres absoluts són Barcelona, Badalona i l’Hospitalet de Llobregat.

Ara bé, aquestes xifres també tenen els seus matisos, perquè estan condicionades pel volum de població de cada zona. És per això que l’informe de l’Observatori també ofereix dades del nombre de denúncies per cada 10.000 dones, cosa que permet ajustar l’escala. Amb aquesta mesura, comparativament més fidedigna, es pot veure que Santa Coloma de Gramenet lidera el rànquing, seguida de l’Hospitalet de Llobregat i Badalona.

En comparació amb el 2022, també cal destacar que en 8 dels 12 partits judicials ha augmentat el nombre de denúncies presentades. Per contra, crida especialment l’atenció el cas de Badalona, que experimenta una disminució de més del 27%.

Una de cada dues ordres de protecció es denega

Pel que fa a les ordres de protecció, la metròpoli registra una alta taxa de processos denegats. Per exemple, si l’any 2023 se’n van iniciar 2.573, el 57% es van denegar, metre que la resta es van acceptar (42%) o directament no es van admetre (0,5%).

Si ens tornem a fixar en els percentatges de cada partit judicial, veiem que Badalona, Gavà i Barcelona van ser les demarcacions on es van denegar més ordres, mentre que a Esplugues, al Prat i a Sant Feliu de Llobregat és on se’n van aprovar més.

Finalment, l’informe també recull com es resolen les denúncies per violència masclista. És força habitual que la gran majoria no prosperin i acabin amb el que s’anomena “sobreseïment provisional”. El 2023, només un 8,6% van implicar sentències condemnatòries.

De fet, cal posar sobre la taula que aquesta tendència és bastant estable en el temps. En els últims 10 anys, el percentatge de sentències que condemnen un agressor ha oscil·lat entre el 5 i el 8%.

La punta de l’iceberg: el feminicidi

El desenllaç més tràgic, extrem i explícit de la violència contra les dones és el feminicidi. Des del 2012 –any d’ençà que se’n tenen registres–, a l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha hagut 86 assassinats de dones pel sol fet de ser-ho, d’un total de 151 a tota Catalunya.

Si ens fixem només en el 2024, però, la xifra encara és més preocupant. Des de principis d’aquest any, a la metròpoli s’han matat 12 dones, el nombre més alt de feminicidis des del 2012.

Pel que fa al perfil dels agressors, la majoria d’assassinats d’aquest any els han comès les exparelles de les víctimes. Cap de les 12 dones mortes havia presentat denúncia prèvia per violència masclista en l’àmbit de la parella. Dues d’elles tenien fills menors d’edat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram