Formació Professional

A la Unió Europea només el 10% dels joves abandona els estudis obligatoris. Foto: Fundació Comtal

A diferència d’altres països de la Unió Europea, a Catalunya el nivell educatiu de la població és anòmal. Hi ha molts estudiants universitaris, moltes persones que no tenen estudis obligatoris bàsics i un gran buit de professionals. En aquest sentit, el problema més gran que té el territori és l’alt índex de fracàs escolar.

Des de la Fundació Comtal ofereixen dades contundents. El 17% dels joves abandona els estudis obligatoris abans d’acabar-los, un 20% té fracàs escolar i l’atur juvenil, en gran part conseqüència dels camps anteriors, se situa en el 30%. “Estem davant d’un problema estructural que requereix urgentment un canvi en les polítiques educatives i d’ocupació adreçades als joves”, expliquen des de la fundació.

L’FP com a solució

El passat mes de setembre el govern espanyol aprovava l’anomenada Llei Orgànica d’Ordenació i Integració de la Formació Professional (FP). Aquesta tenia com a objectiu augmentar el nombre de joves que quan han de triar la seva carrera professional es decantin per l’FP. Mentre que a l’estat només un 12% ho fa, a la resta d’Europa aquesta xifra se situa al 30%.

Entre els elements que impulsarà la nova regulació hi ha una flexibilització més gran dels estudis d’aquesta mena, més implicació de les empreses en l’FP o la promoció de la formació dual.

Actualment, la legislació està en procés de tramitació al Congrés, i és per aquest motiu que diferents agents socials han volgut valorar-ne la utilitat. Ha estat el cas de Foment del Treball, que el passat 3 de novembre assenyalava que la llei “neix del consens i la discussió de tots els agents socials”. Ho deia Manuel Rosillo, president de la Comissió de Formació de Foment del Treball, que afegia que és vital “la corresponsabilitat dels agents socials” perquè els canvis puguin ser efectius. Es referia a les institucions i a les empreses.

Tanmateix, Rosillo es preguntava quina corresponsabilitat es pretén. “Cal establir un òrgan d’integració de caràcter executiu entre l’administració i els agents socials, que almenys concreti les polítiques, l’estratègia, la planificació i l’avaluació del sistema”, deia.

Contra l’abandonament escolar

Altres àmbits també han volgut valorar la nova llei que debatran els diputats espanyols. És el cas de les escoles de noves oportunitats. Aquests centres són iniciatives que miren de revertir l’abandonament escolar a través de la formació professional. D’aquesta manera, diferents entitats vinculades a aquests projectes, com la ja citada Fundació Comtal, afirmen que la llei “pot ser el marc legislatiu que permeti abordar definitivament els problemes d’abandonament escolar i d’ocupabilitat juvenil”.

Tanmateix, les escoles de noves oportunitats, que segons un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona representen un fre per a l’abandonament escolar, no estan plenament reconegudes en aquesta llei. És per aquest motiu que organitzacions com la Fundació Comtal, la Fundació Intermedia o la Fundació El Llindar –totes elles participants del projecte– han demanat “el reconeixement dels Centres Integrats de Noves Oportunitats a la nova llei d’FP”.

Tot és poc per evitar la xifra de la vergonya que citàvem a l’inici d’aquestes línies i que, posada en context, és a dir, en el context europeu, encara fa envermellir més: la mitjana de joves que deixen els seus estudis obligatoris als països veïns no supera el 10%.