Avió Aeroport Prat

Alguns sectors polítics i econòmics segueixen insistint en la necessitat d’ampliar l’aeroport. Foto: Lluís Sibils/ACN

“Aquesta ampliació va en direcció contrària als acords de París del 2015 per fer front a l’emergència climàtica”. Són paraules d’un grup d’experts en un informe recent, amb el qual han volgut tancar la polèmica sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, frustrada pel govern central en l’últim moment però que encara cueja en alguns sectors polítics i econòmics, que segueixen insistint-hi.

En aquest sentit, el grup d’experts –pertanyents a entitats com ISGlobal, la UPF o l’Agència de Salut Pública de Barcelona, entre altres– avisa que ampliar l’aeroport tindria “efectes molt severs” en la salut de la població de tot el país. De fet, vinculen el transport aeri amb les emissions de gasos d’efecte hivernacle que empitjoren la qualitat de l’aire.

3.700 morts evitables

Una qualitat de l’aire que, tot s’ha de dir, no és la desitjada. Segons un estudi recent del mateix ISGlobal, l’àrea metropolitana és la sisena conurbació del continent amb més mortalitat per diòxid de nitrogen (NO2).

L’Institut de Salut Global de Barcelona assenyala que si s’apliquessin les noves recomanacions sobre contaminació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), es podrien evitar més de 3.700 morts anuals a la metròpoli. “Aquests nous resultats mostren com les noves recomanacions de l’OMS ofereixen un marc molt millor per evitar un gran nombre de morts”, constata en aquest sentit Sasha Khomenko, investigadora de l’ISGlobal.

I és que l’organisme internacional ha fixat uns estàndards molt més exigents pel que fa a la contaminació. Així, si fins ara els índexs acceptables se situaven en els 40 µg/m3 de NO2, ara aquestes recomanacions s’han rebaixat fins als 10 µg/m3 de pol·lució tolerable.

Reduir els camions al port

L’ampliació d’infraestructures com l’aeroport pot ser molt perjudicial per a la salut. Sent conscients d’això, darrerament s’ha anunciat un acord entre el Prat, Barcelona, la Generalitat i el Port de Barcelona per impulsar la Terminal Intermodal del Port, que permetrà reduir el trànsit de camions amb mercaderies i potenciar les connexions ferroviàries. D’aquesta manera, es vol reduir el trànsit rodat cap a l’àrea metropolitana i, per tant, la contaminació d’una infraestructura que ja per si sola genera impacte en el territori, en forma de regressió de la platja i d’emissió de gasos dels creuers.

Acte SOS Baix llobregat

Foto: Twitter (@BaixiLh)

Cinc milions de tones de CO2 més si se segueix construint

La plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet va celebrar el 6 de novembre a Sant Boi la seva primera assemblea presencial, en la qual es va fer una esmena a la totalitat al model urbanístic proposat pels ajuntaments de la comarca, ara mateix afectada per una cinquantena de plans urbanístics.

En aquest sentit, des d’Ecologistes en Acció-Les Agulles, una de les entitats adherides a la plataforma SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, alerten que si es construís a tots els terrenys amb potencialitat urbanística de la comarca, les emissions de CO2 creixerien un mínim de cinc milions de tones els pròxims anys. És una estimació que el col·lectiu ecologista obté a partir de l’OERCO2, una eina creada per diverses universitats europees per calcular la petjada contaminant de la construcció.

Els terrenys potencialment edificables a la comarca suposen 7 milions de metres quadrats de sostre residencial, o cosa equivalent, 70.000 nous pisos. A més, per edificar en terrenys forestals o agraris caldria destruir la vegetació preexistent, cosa que generaria emissions per la “pèrdua del carboni contingut a la vegetació i al sòl”, assenyalen des de l’entitat. Però no només això, ja que el fet de destruir vegetació impediria que aquesta capturés el CO2 mitjançant la fotosíntesi.

Per tot plegat, des de Les Agulles denuncien la “contradicció” d’uns ajuntaments que impulsen aquests projectes urbanístics mentre fan proclames a favor del clima.