Autobús

Les obres de la nova cotxera de la Zona Franca serviran per encabir-hi els busos elèctrics. Foto: Blanca Blay/ACN

Fa una mica menys de quatre anys, TMB va presentar el projecte de la seva nova cotxera a la Zona Franca. Segons explicava l’empresa aleshores, les obres tindrien un cost de 52 milions d’euros i farien que Barcelona comptés amb la cotxera d’autobusos més gran de tot l’Estat espanyol.

Una pandèmia pel mig després, aquest mes d’abril s’han començat a fer els primers passos per fer efectiu el projecte, que tal com indica la documentació tècnica de TMB ocuparà dues noves parcel·les de més de 68.000 metres quadrats que se sumaran a la que ja té l’actual cotxera.

Què sabem de la nova cotxera?

El diari Línia ha tingut accés al contracte de redacció del projecte, valorat en més de 700.000 euros i en el qual s’estipula que la cotxera haurà de tenir capacitat per a 550 autobusos, prioritzant l’aparcament dels vehicles articulats que mesuren 24 metres.

Pel que fa a la ubicació de l’obra, se situarà al sector M del polígon industrial de la Zona Franca, entre els carrers A, 3, Z i 4. A l’emplaçament s’hi disposaran, a més de l’espai d’aparcament per a la flota d’autobusos, les zones de proveïment i neteja i el nou Centre Tecnològic i Logístic de l’empresa pública.

Mapa cotxera Zona Franca

En vermell, la nova delimitació de la cotxera de la Zona Franca. Foto: Google Maps

En gran part, el projecte es va tirar endavant per encabir-hi els nous vehicles comprats per TMB. De fet, segons explica la documentació, aquesta iniciativa, que es presentava el 2018, està motivada per “la incorporació de la nova flota d’autobusos elèctrics i d’hidrogen”.

Les dades de la mateixa TMB apunten que, a Barcelona, el desembre passat hi havia 1.135 autobusos. En hora punta, la ciutat podia arribar a tenir 907 vehicles circulant. Pel que fa als autobusos elèctrics, i segons les dades de l’empresa municipal, fa uns mesos hi havia una trentena de vehicles d’aquesta mena. Amb tot, tal com explicava el Línia el mes de març, darrerament TMB ha encarregat la fabricació d’una vuitantena de vehicles propulsats de manera elèctrica. El 2023 preveu comptar amb 200 d’aquests autobusos per, així, substituir els que funcionen amb carburants fòssils. Tanmateix, TMB espera que a finals del 2024 la seva flota estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit.

Les primeres obres

Paral·lelament al projecte d’ampliació de la cotxera, TMB també durà terme dues iniciatives més per renovar l’equipament municipal. La primera serà la instal·lació d’una quarantena de punts de recàrrega a la Zona Franca. Aquest projecte tindrà un cost de gairebé 7 milions d’euros. No és l’única inversió d’aquesta mena, ja que TMB també construirà quasi 50 punts de recàrrega en una altra cotxera de la ciutat. En aquest cas hi destinarà més de vuit milions d’euros i els punts se situaran al Triangle Ferroviari.

Tornant a la cotxera de la Zona Franca, amb el segon dels projectes l’autoritat del transport vol posar en marxa la instal·lació d’un sistema de plaques fotovoltaiques amb el qual aconseguir arribar a gaudir d’autoconsum elèctric a la cotxera.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram